Petra Liuski

Beteendet skapar ramen för förhållningssätt

2 kommentarer

lillbagarenDet har slagit mig otaliga gånger att många föräldrar, OK – mammor, inte fikar eller äter godsaker med barnen. Självklart är det inte något fel i det – alla har vi våra anledningar. Men ibland undrar jag om det ändå inte gått till överdrift.

Jag menar inte att vi ska vräka i oss fika och chips dagarna i ända. Nej, jag menar att det faktiskt kan betyda en hel del att vi smakar, deltar och visar att vi också äter. Det är från oss vuxna barnen får sina matvanor – och att se mamma avstå gofika varje gång  kan sätta griller i huvudet på de små lika väl som att se pappa tacka nej till diverse snacks men truga i barnen mängder. Allt detta  beteende ger en skev bild av hur förhållandet till snask och kakor ska se ut. Så, som så många gånger förr – fram med lagommantrat!

För det är lätt att delta och vara en bra förebild. Det enda vi behöver göra är att provsmaka lite grand nu och då, ta en fika tillsammans ibland eller be om en godis ur lördagspåsen. Ibland är chokladbollardet OK att säga att man är mätt, inte gillar eller inte är sugen – men emellanåt är det lika rätt att ta en munsbit.

Ikväll bakade vår lillbagare chokladbollar – han var jättestolt och jätteglad må ni tro. Det fanns inte i min värld att då säga nej tack, jag vill inte smaka. Även om det kanske inte är det godaste och nyttigaste som finns.Vi hade en mysig stund tillsammans och han sken upp av glädje över min kommentar om hur gott det var. Ovärderligt!

Så bort bort, med fanatiskt avhållsamhet – lev och lär ut ett normalt förhållningssätt istället.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Beteendet skapar ramen för förhållningssätt

  1. Kan inte mer än hålla med!
    Åh just att man ibland kan ha lyxen att ta en kaka även fastän de är onsdag…. så dem små liven kan skina av att få en extra lyx dag helt oväntat!

    Casper gamla dagis, där fick dem inte ens bjuda på glass då dem fyllde år… för allt socker skulle undvikas. Tyckte jag var lite väl hårt också… 20 barn…. innebär 20glassar/år (max).. det är väl inte hela världen!?

    • Precis! Lite fest nu och då skadar inte. Däremot ska det inte överdrivas. De får ju bra mat och mellanmål (oftast, jag kan ju bara tala för J’s skola) och därför borde det inte göra något om man äter glass nu och då.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

