Petra Liuski

Min last förblir min last

1 kommentar

koppEn av mina största laster i livet är kaffe. Det är ingen världsnyhet för någon men det är ändå värt att reflektera över. För hur många koppar blir det under en normaldag?

Jag inleder ALLTID dagen med kaffe till morgonmålet. Jag har fått för mig att jag inte kan fungera normalt om jag inte får java i systemet innan dagen tar fart. Sedan blir det förmiddagskaffe, eventuellt en kopp efter lunchen, eftermiddagskaffe och så en kopp efter middagen. Det blir fem koppar – eller vi korrigerar, fem tillfällen. Ty en kopp är ett relativt begrepp – allt från en deciliter till närmare halvlitern tycks variationen ligga på.

OK – konsumtionen ligger på en relativt lindrig nivå, och det kunde ha varit en avsevärt mycket hemskare last jag hade.  Men det känns fel. Jag bedövar känslan genom att jag suger åt mig av all forskning kring att kaffe är bra mot hjärtsjukdomar osv osv för innerst inne VET jag att det vore så mycket bättre om jag skulle klara mig utan detta uppåttjack eller gift…

Jag förundras verkligen dagligen över de trogna tedrickare som klarar sig utan kaffet. Hur gör dessa individer som klarar dagen utan koffein överhuvudtaget? Sover de femton timmar per dygn för att vara klara? Eller lever de i ständig dvala? Ja, det förblir för mig en gåta…men nog vore det bra med ett leverne utan att tillsätta uppiggande substanser.

Men då kommer för mig nästa dimension av problemet. Jag tycker ju om kaffe. Jag njuter av smaken av ett nymalet kvalitetskaffe – det är en upplevelse utan dess like – och älskar att sitta på café smuttandes på rykandes hett kaffe… Så nej, det kommer inte att ske någon som helst avveckling av kaffeintaget för fröken undertecknad. Men det är ändå värt en reflektion.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

One thought on “Min last förblir min last

  1. Jag är precis som du. Jag har slutat i omgångar, men jag saknar smaken. Jag dricker bara när jag tycker det är gott, inte bara för att jag måste. Och jag tycker det är som allra godast på morgonen. 🙂 Men samtidigt försöker jag hålla mig under 3 koppar (muggar) om dagen för att det inte ska bli ohälsosamt. 🙂 Lagom är mottot, åter igen.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

