Petra Liuski

Getost OK för mjölkintolerant?

3 kommentarer

goat_cheesesJag funderar på det här med överkänslighet mot mjölk kontra getmjölk. Är det någon av er som har direkt erfarenhet inom området? Jag har hört att det ska vara OK med getost för vissa som är laktosintoleranta eller allergiska mot komjölksprotein – men det vore intressant att höra från någon som testat.

Vidare är funderingen om det är skillnad på fårmjölk och getmjölk – och dess egenskaper i detta fall.

Anledningen att jag frågar är att jag vill testa. Jag testade fetaost för ett antal år sedan och det gör jag inte om – det kan ha varit så att det var skummjölk i den varianten av ost (vilket det tycks vara i många av de sorter man finner i vanliga livsmedelsbutiker). Ytterligare en anledning är att vi i inflyttningspresent fick en fin chèvre som nu lockar i kylskåpet…

Snälla, skriv en rad om ni hört talas om någon som testat!

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

3 thoughts on “Getost OK för mjölkintolerant?

  1. Min lillasyster var allergisk mot mjölkprotein när hon var liten. Men när mamma testade att mjölka en av våra getter så drack min syster det och det fungerade bra.
    Jag hade gjort som Johanna säger, testa med en liten bit och se. Det är nog lite olika för alla skulle jag tro 🙂

  2. Jag gjorde en snabb koll i broschyren ”Att inte tåla laktos, mjölkprotein, sojaprotein” och där står det så här:

    ”Komjölkproteinet finns bara i produkter från ko men man bör ändå vara försiktig med får- och getmjölksprodukter eftersom proteinerna i ko-, får- och getmjölk är mycket lika varandra.”

    Med det sagt, vet jag att på en föreläsning sa man att det KAN funka för vissa mjölkallergiker med get och får. Alltså är det individuellt och man kan bara veta genom att testa sig fram. Den fetaost som du åt var kanske som du sa utblandad. Äkta feta kanske du klarar? Prova en liten, liten bit av chèvren och se hur magen reagerar är mitt tips. 🙂

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

