Petra Liuski

Lego behöver inte könskvoteras!

2 kommentarer

På Aftonbladets webb kan man läsa en debattartikel med temat att man bör könskvotera legolådorna. Genialiskt. Eller? Jag blir innerligt fascinerad varje gång jag ser att det finns individer som på fullaste allvar tror att saker som detta skulle kunna vara lösning en för ett mer jämlikt samhälle. Någon måtta får det väl vara? Självklart vore det kul om det fanns fler förebilder i form av tjejer/kvinnor i leksaksdjungeln – men visst kan man lägga krut på annat för att öka jämställdheten?

Lego StockxchngVad betyder det i det stora hela att lego inte ännu storsatsat på genusperspektivet fullt ut? Och hur blev lego förknippat med ett gubbvälde? Ja, ni läste rätt – enligt debattörerna är det så att”..gubbversionen accepteras och får passera dag efter dag, år efter år och generation efter generation utan att omvärlden reagerar.” Och?!Vi reagerar inte för att det finns annat viktigare att lägga tid på.

Visserligen färgas vi som barn av sociala och samhälleliga faktorer men jag vill tro att barn ändå tar efter levande individer framför plastfigurer – naivt måhända men sådan är jag. Visst har barn idoler och förebilder i fiktiva hjältar – men verkliga hjältar, lärare och läkare etc. slår än högre. Jag hävdar således bestämt att vi ska se till att förändra i det verkliga livet innan vi satsar på legot. Nej, jag tror debattörerna får ta sina legofigurer och leka debatt hemma – kanske bygga ihop en skalenlig  legoregering och ta upp det som en motion?

Pssst. Jag måste dock erkänna att jag blir nyfiken på hur debattörena vet att legofigurerna är killar om de inte har ansikten utan stora rymdhjälmar som täcker huvudet. Jag blir också nyfiken på om det gjorts någon studie som visar att flickor och pojkar har samma intresse av att leka med lego – eller om det kan vara så att marknaden är större för endera könet?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Lego behöver inte könskvoteras!

  1. Jag tyckte att lego var jättekul när jag var liten och jag kan inte påminna mig om att jag reflekterade så mycket över könstillhörigheten på plastbitarna. Det var liksom… lego. En ovanligt könsneutral leksak rent av?

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

