Petra Liuski

Puré av jordärtskocka & potatis (mjölkfritt)

2 kommentarer

Här är receptet på den underbara purén vi gjorde till huvudrätten på nyårsafton.huvudrätt Som vanligt har jag svårt att ge exakta mått i och med att min matlagning består av idel höftande…

till ca 4 portioner:

en tredjedel jordärtskockor (ca 200 g)

två tredjedelar potatisar (ca 400 g)

två msk mjölkfritt margarin eller motsvarande

ev buljong

2 dl iMat

salt

peppar

Gör så här:

– Koka skockor och potatis tills de är mjuka, häll av vattnet.

– Stampa till ett grovt mos, tillsätt ett par matskedar mjölkfritt margarin.

– Tillsätt sedan hälften av iMaten samt lite salt och peppar. Har du buljong eller annat tillgängligt –  använd gärna det som smaksättare, jag använde lite vitvinsbuljong. Vispa eller mixa till ett slätt mos.

– Tillsätt mer iMat och kryddor efter behov, vispa/mixa till du är nöjd med konsistensen.

Servera gärna med en god köttbit. Du behöver ingen sås – purén är tillräcklig!

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Puré av jordärtskocka & potatis (mjölkfritt)

  1. Den såg grymt god ut, nyårsmenyn. Men när är det egentligen säsong för jordärtskockor? Det brukar vara jättesvårt att hitta tycker jag.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

