Petra Liuski

Va, läser du kvällspress då andra ser?!

Lämna en kommentar

Har ni tänkt på att det är oerhört viktigt för somliga att läsa ”rätt” typ av tidning/litteratur/magasin då andra ser på. Har ni stött på detta? Det har jag, flera gånger om. Bland annat idag så hörde jag en man skamset säga ”jaha tog du DN, jag tog AB…” för att direkt taffligt försöka bortförklara valet.

Det är som om vissa måste hävda sig genom vad de läser – det är på något sätt pinsamt att välja en kvällsblaska eller ett damtidning framför ett seriöst branschmagasin eller en biografi. Visst säger valet av läsning en del om intressen och nyfikenhet hos individen i fråga – men det betyder för den delen inte att man kan döma och sätta personen i ett fack. T ex om man läser PLAZA kvinna eller Amelia är man ointresserad av intellektuell stimulans. Man kanske vill  läsa damtidningar för att hålla sig uppdaterad för arbetets skulle eller för att man vill ha avkoppling. Valet av läsning har väl ingen som helst betydelse för andra. (Däri ligger ytterligare en dimension nämligen om det verkligen är så att andra bryr sig eller är det rent av tvärt om?)

Jag själv har slutat bry mig för länge sedan – jag bläddrar igenom all möjligt typ av litteratur, damtidningar och annat och det utan att skämmas eller smussla. Jag vet vem jag och behöver inte bevisa det för någon. Vidare så tror jag att alla andra är så upptagna med att visa vilka intellektuella eller medvetna läsval de gjort att de inte har den minsta lilla tid över för mig.

Tänker du på vad du läser då andra ser?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

