Petra Liuski

Jag är en bekväm mamma

2 kommentarer

mamma och sonOj, vad jag kan vara bekväm emellanåt. Särskilt i perioder då jag är trött eller har mycket att göra. Det har varit så ett tag och det har i sin tur resulterat i konstant dåligt samvete, dels för att jag inte jobbar med fullt fokus då jag jobbar hemma på kvällen och dels för att jag inte är med sonen helhjärtat. Jag säger ”ja” på frågor om tv, tv-spel och dator är ok, bara för att få lite tid för mina egna bestyr för att försöka få allt gjort innan det blir försent och innan jag missat tiden att umgås med sambon. Ändå hinner jag inget pga ineffektivitet. Herregud! Hur länge får man hålla på så här innan någon kommer och stoppar en??

Nu ska jag stoppa mig själv och tvinga mig ur denna bekvämlighet. Men det är svårt för jag vill vara med min son och jag vill jobba – och jag vill ha tid att umgås med min sambo – allt med fokus och allt med gott samvete. En omöjlig kombination…men det ska gå!

Steg ett är att vi minskat tv-tiden för sonen, och skjutit på den en stund. Det har hittills fungerat utmärkt. Vi har hunnit en hel del trevligheter tillsammans de timmar vi annars spenderat vid tv/dator. Jag har också försökt att inte sätta igång datorn förrän vid sju-tiden, vilket också fungerat bra. Det har däremot inte fungerat särskilt bra med umgänget med sambon… Snart kommer jag att få bukt med det också. Tv och dator kommer det givetvis att bli ändå och tid att vara hemma men göra olika saker det har vi åp helgerna – det är veckodagarna jag vill få en bättre rutin och känlsa på.

Den bekväma mamman ska nu bli en närvarande mamma. Mitt mål är att jag ska vara hemma då jag är hemma – jag ska vara närvarande och delaktig de få timmarna efter fritids och jobb fram tills det är dags att sova för yngste familjemedlemmen. Efter det kan jag vara bekväm. Men min bekvämlighet ska inte ske på bekostnad av att umgås med min son och att se honom utvecklas.

Är du bra på att vara närvarande – eller hamnar du i ett konstant mellanläge?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Jag är en bekväm mamma

  1. Kunde lika gärna varit jag som skrev det där. 🙂 Och det är samma här, jag försöker fokusera datortiden till efter läggdags på vardagarna vilket ju faktiskt funkar bättre än man kan tro. 😉

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

