Petra Liuski

Vad gör du egentligen på morgonen?

2 kommentarer

Jag menar inte att du borstar tänderna eller läser tidningen – utan vad gör du i ordning på morgonen i form av matlådor, väskpackning och klädval? Eller förbereder du dig kvällen innan?

Jag är lite hit och dit. Vissa saker förbereder jag notoriskt varje kväll: kokar ägg, fixar matlåda, duschar och packar väskan halvdant. Andra saker gör jag i stress på morgonen: väljer kläder, fixar mellanmål, slänger ner lite annat extragrejs i väskan. MEN det finns vissa gånger jag förbereder allt kvällen innan: tar framkläder, packar allt, tar fram smörkniv osv.

De sistnämnda morgnarna är underbart friktionsfria och sköna, de förstnämnda (det vill säga majoriteten av alla mina morgnar) blir oftast lite med-andan-i-halsen… Ändå försätter jag mig i den där halvförberedda sitsen så gott som alltid. Jag inbillar mig alltså VARJE kväll att ”det hinner jag packa i morgon” eller ”jag tvättar håret på morgonen” och hamnar VARJE dag i tidsnöd…

Förr var jag bättre på att vara förberedd och i tid – innan jag fick barn… Nu sover jag in i det sista och är allt-överallt-ineffektiv istället. Men jag funderar på om det kanske inte är dags med en ny utmaning. Min utmaning och att inte okynnesdricka kaffe till frukost under vardagarna, den har jag klarat med bravur, så varför inte anta en ny!

Let’s do it! 🙂

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Vad gör du egentligen på morgonen?

  1. Jag vet! Jag har den där drömbilden av en lugn ”helgfrukost” fast mitt i veckan… Men då måste jag stiga upp på tok för tidigt för att hinna med…och det bortprioriteras just nu.

  2. Jag är inne i en fas i livet där jag verkligen utmanar mig själv med dessa saker.

    Jag är: Den där som tror att allt ordnar sig på morgonen och är tidsoptimist.

    Jag vill: Ta fram allt på kvällen, äta en god och lugn frukost, utan stress.

    Med fyra barn och en karl som åker tidigt till jobbet kan det bli lite stressigt ibland.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

