Petra Liuski

Dricka vin och småjobba?!

2 kommentarer

Ja, dra på trissor, det ÄR ett vinglas där intill datorn! Så ser det ut hemma hos oss just nu. Jag har satt mig vid köksön, hällt upp ett glas italienskt rött och knappat in mig på blogg, facebook och diverse annat. Intill mig har jag en pysslande son som tuggar på chips och vid diskbänken har Krille börjat fixa lite med maten, även han med ett glas rött att smutta på. Det är en skön stämning och det är lördag!

Men åter till det där med vinglaset. Är det verkligen OK att ta sig ett glas rött och småjobba? Är det OK att se det som njutning? Både ja och nej kan jag tänka. Allt beror väl på situation tycker jag – och så klart på totalkonsumtionen. Att dricka på kontoret en vardag hade t ex varit fel, men hemma halvsurfandes och bara lite småbloggandes så tycker jag det är OK. Jag sticker inte under stol med att jag älskar rött vin, och även en kall öl nu och då. Dessutom blir det nog faktiskt så att det blir ett glas eller två varje helg. Men, tjaa…det är på en njutarnivå, så jag tycker inte att det är fel någonstans. Däremot avskyr jag att vara riktigt berusad, så det händer faktiskt aldrig och har inte skett på jag vet inte hur många år.

Men det finns ju alltid gränsfall och många som inte kan hantera alkohol eller annat beroende. För när går alkoholkonsumtionen egentligen över gränsen? Och när blir det ett beroende? Många hävdar nog att jag är i riskzonen som tar mig ett glas eller två nästintill VARJE helg. Men icket, håller man det på en lagomnivå är det OK om man inte har särskilda skäl och bör låta bli helt. Däremot om det hade varit en vinflaska varje fredag och lördag, eller after work flera gånger i veckan – då hade jag behövt börja tänka till.

Hur ser du på det här med ett par glas vin till maten eller ett par öl en lördagskväll – tycker du att det är OK? Hur gör du själv?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Dricka vin och småjobba?!

  1. Det är ju jättegott och ta ett glas vin på helgen ibland.

  2. Jag dricker inte alkohol men kan förstå varför man vill ta ett glas vin då och då. Det är väl inget att skämmas för?! Att bli berusad är en helt annan femma (om det är barn i huset), men där har jag förstått att det råder delade meningar också. Fast det är ju inte det du pratar om här. 🙂

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

