Petra Liuski

Mina barn och andras ungar?

2 kommentarer

Källa: Stock xchng

Visst ligger det något i det? Andras snoriga, griniga och skrikande barn är ”ungar”. Våra egna söta, oförargliga och väna barn är just ”barn”. Eller? Jag tvivlar, det är ju föräldrarna det handlar om. Låt mig förklara.

Jag kom precis på mig själv att  – och det bör tilläggas att jag har enormt tålamod med barn, busfrön och ungar då jag är på lekland – bli fruktansvärt irriterad på föräldrarna till barnen vid bordet intill, men jag kan mycket väl tänka mig att andra satt och tänkte ”vilka ouppfostrade ungar”. Men det är ju faktiskt fel, tycker jag.

Så här gick det till: Några föräldrar (tre stycken) lämnar fyra UNGAR i tre till fem-årsåldern för att gå till cafeterian tjugo meter bort. Efter en halv minut börjar dessa små krabater skrika efter mammor och pappor: ”När kommeeeeeer maten?”, ”Jag är huuuuuungrig”, ”Paaaapppppaaaaaaaaa!” – ja, så håller det på i fem minuter. Efter två minuter kliar det i hela mig… Inte på grund av barnens beteende, utan att föräldrarna inte bryr sig. De både ser och hör barnen men säger inte ifrån. Gaaaaahhh! Vad irriterad jag blir. Alla vi andra som sitter i cafeterian störs enormt av dessa skrikande ungar (som tycks vara kopplade till osynliga förstärkare). Yikes, vilka stämmor! Men det är nog lätt att det blir ”ungarnas” fel.

Ska inte föräldrar lära barn hur man beter sig bland andra människor? Det är ju en sak om man väljer att ignorera skrik hemma där det kanske handlar om överlevnad eller annat, vad vet jag. Men nej – jag tycker inte att det är OK på offentliga platser. Så det handlar inte om mina barn och andras ungar – utan om föräldrar och uppfostran.

Eller vad tycker du?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Mina barn och andras ungar?

  1. Jag håller helt med! Det handlar om vanlig hänsyn och respekt för andra människor.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

