Petra Liuski

Varning: du luras av retoriken kring resultat!

2 kommentarer

Källa: Stock XchngHar ni också märk det? Att det nya modeordet i rubrikerna till artiklar för viktnedgång och bantning är resultat? Jag tycker att det verkar vara så, rätta mig gärna om jag har fel. Visst – de seglivade orden ”kändis” och ”smal” fortsätter att i sin självklarhet trängas i sammanhanget, precis lika mycket somde senaste trettio åren. Men utöver det så haglar det av resultat hit och dit, och det får sällskap med direktlångvarigt eller synligt – beroende på forum och vinkling av artikeln eller annonsen – men huvudfokus ligger ändå på att dieter och träning snabbt ska få dig dit du drömmer om att komma.

För något år sedan var det dock ”GI”, ”diet”, ”vikt”, ”form”, ”snygg” (och många andra) som toppade listan men nu verkar alltså retoriken som används skiftat fokus. Nu ska våra logiska och rationella huvuden snappa upp budskapet och genast tänka ”aha – det här verkar vara kvalitet”. Men lika fullt döljer sig ju samma tjat och tips om den optimala fast lane:n till snyggare och smalare kropp som alltid bakom rubriken –  så tänk efter innan du slukar artikeln med hull och hår.

Tänk efter vad det är du egentligen är ute efter och vad det är du vill förändra. Annars slösar du bort tid och energi på att punktattackera dig själv och din kropp för att se resultat, men du missar att gå på djupet och följden blir mest troligt att du tappar gnistan och således också effekten med tiden. För att få till en förändring av din livsstil handlar det om så mycket mer än snabba resultat, och det vet du egentligen – det handlar om en helhetsförändring och ett långvarigt arbete med dig själv. Tänk på det innan du nitas av en artikel eller annons som gör att du vill få tydliga resultat – och som får dig att genast dagen efter lägga om din kost eller börja med ett träningsprogram för snyggare armar… Tänk på vad du vill uppnå, vad du behöver och framför allt vad som är rimligt.

Annonser

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Varning: du luras av retoriken kring resultat!

  1. Superbra – som vanligt! 😉

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s