Petra Liuski

"Don't f***ing tell me what to do"

2 kommentarer

Titeln (och bara titeln) på andra spåret på Robyns platta Body Talk pt 1 känns så passande för mig när det gäller en sak. Jag vill nämligen sparka bakut så snart någon vill domdera och manipulera mig. Jag vill skrika ”Don’t f***ng tell me what to do” för fulla lungor, vända på klacken och gå min väg.

Nu menar jag inte att jag vill agera förvuxen tonåring när det handlar om småsaker – nej, jag menar de tillfällen jag känner mig orättvist bemött och förminskad, alltså helt enkelt behandlad som en mindre vetande individ, ni vet ”lilla-gumman-symptomet” eller ”det-finns-bara-plats-för-EN-smart-kvinna-här-spelet”. Det händer lyckligtvis sällan att jag utsätts för andras missbruk av makt eller strävan efter pseudodiktatorskap, men de gånger det sker är just det antalet för många.

Hur mycket jag än vill skrika och bete mig som en rebell brukar det sällan bli så. Jag brukar istället (har jag märkt) slänga tillbaka kommentarer, blir äckligt supertrevlig eller bara ignorera dessa maktutspel. Nej, inget är väl egentligen att föredra… Men vissa gånger är det svårt att svälja ilskan och besvikelsen – och då blir jag inte direkt kreativ och då kommer en förklädd spark som försvar. Andra gånger blir jag faktiskt sårad och känner mig liten – då ignorerar jag tills allt är förbi och ilskan bubblar upp. För hur det än är så går man inte med garden uppe hela tiden och ett överrumplande slag i magen kan få vem som helst att tappa fotfästet en stund.

Men jag önskar som sagt att jag kunde skrika ifrån ibland – det vore så politiskt inkorrekt och befriande! Jag kommer dock aldrig att göra det, vet ni varför? Jag tycker inte att dessa individer är värda det. De är inte värda att jag ska reagera så starkt – däremot är de i stort behov av en tankeställare eller två. Det kan ni ge er på att jag även i fortsättningen kommer att sträva efter att få till.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “"Don't f***ing tell me what to do"

  1. Jo, det är sant. Det är bättre att bli äckligt trevlig och inte slösa energi på de där.

    Men ibland är det så svårt att inte väsa tillbaka dåman känner sig förminskad och överkörd.

    Ibland är det ¨med en darrande röst av ilska och man ungrar hur i helsike man ska kunna avsluta meningen utan att börja gråta. Jo, man blir så argatt man gråter.

    DÅ, då är det lätt att väsa en ”f***ing” mening till dem istället.

    Men just för att du är så proffsig så brukar jag tänka på dig då det uppstår en situation. Håller mig lugn och lyssnar, sen säger vad JAG känner. Det fungerar. OM sedan personen i fråga agerar elakt eller provocerande så känner jag att det är h*ns problem, inte mitt.
    Du är ju helt enkelt bara bäst 🙂 Glöm aldrig det. Oavsett vad andra säger.

    Kram

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

