Petra Liuski

Hjälp mig förändra min semla!

7 kommentarer

Efter en dag fylld av resande och arbete kom jag nyss på mig själv att sukta efter en semla! Jag har ännu inte ätit någon i år och det kommer förmodligen inte att ske förrän tidigast till helgen kanske. Här i Riga lär det ju inte finnas något utbud 🙂 Och på självaste fettisdagen kommer jag att vara tillbaka i Riga, så det får helt enkelt bli i helgen även om jag är lite emot att äta innan själva dagen…

Men nu till saken: i år vill jag göra någon kul variant på semlan. Jag brukar göra den sedvanliga semlan av kardemummabulle, mandelmassa och fluff (inte grädde, utan mjölkfritt dito) men nu vill jag experimentera. Funderar på en chokladchock… eller en med lite citron i…

Ge mig tips på din favorit-annorlunda-semla! Eller vägrar du förändra kanske – och hävdar traditionellt ska vara traditionellt? Berätta!

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

7 thoughts on “Hjälp mig förändra min semla!

  1. 25 bullar
    50 g jäst
    100 g margarin
    100 g mörk choklad
    2,5 dl mjölk
    ½ dl vit sirap
    1 msk vaniljsocker
    ½ tsk hjorthornssalt
    12 dl vetemjöl

    pensling
    1 ägg

    fyllning
    100 g smör eller margarin
    6 dl florsocker
    1 dl kakao
    1 dl kall chokladdryck (t.ex pucko)
    3 dl grädde (ovispad)
    2 tsk vaniljsocker

    225 grader 8-10 min.

  2. Det finns helveganska semlor på Goodstore i Stockholm. Vill du baka själv skulle jag rekommendera att baka bullarna på siktat dinkelmjöl och fiberhusk, göra mandelmassan på 50% mandel och 50% skalade hampafrön och använda vispbar sojagrädde.

    • Det hade jag gärna smakat! Vet inte om jag orkar göra en bakinsats för att bara jag ska provsmaka…familjen lär inte vara med på noterna.. men hade jag bott i sthlm skulle jag utan tvekan ha testat en! Tack för tipset. Alla ni andra sthlms-bor – iväg och smaka nu! 🙂

  3. Jag har provat nån variant nån gång men det går inte hem hos mig, inte ens med choklad. 🙂 Såg i senaste buffé (eller om det var coops tidning) där de hade gjort typ chokladgrädde. Men jag slängde den för jag var inte intresserad. 😉 Finns säkert på hemsidan dock.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

