Petra Liuski

Ny böna i min bekantskap

2 kommentarer

Idag bär det så av till Tallinn för ytterligare en dag med jobb. Och dra på trissor blev det inte lite sovmorgon också! Hela tjugo minuter senare än igår kommer taxin 🙂

Källa: Wikipedia: Zesmerelda_in_Chicago

Måste bara berätta att vi besökte en japansk restaurang och åt riktigt bra sushi igår. Jag hade inte direkt de förhoppningarna då vi satt oss till bords och beställt – men ändrade mig så snabbt maten serverades. För det här var gott! (Nu är jag lång ifrån en sushiexpert, men en del referenser har jag)

Pricken över i vad gäller middagen vad att jag fick stifta mig en ny bekantskap, nämligen  Edamamebönan.

Vilken grej! Det är en baljväxt som ser ut som ärtskidor. Igår serverades dessa bönor i all sin enkelhet – lätt kokta med endast lite salt på. Ack så gott.

Enligt wikipedia ska edamame vara en omogen sojaböna och således innehålla en hel del nyttigheter. Av vad jag sett i andra bloggar ska edamame finnas att köpa i frysdisken på ICA och i asiastiska livsmedelsbutiker. Ut och leta. Har du aldrig testat rekommenderar jag det verkligen! Läs även Emilias artikel på Livskick om denna böna som snack – den hittar du här.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Ny böna i min bekantskap

  1. Emilia skrev en artikel om den för ett tag sen, så jag testade då och blev fast. 🙂 Love it!

    http://livskick.nu/index.php/kost/mat/1042-edamame-boenan-inte-bara-trendig-snacks-till-vardags

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

