Petra Liuski

Var drar man den där förb****de gränsen?

4 kommentarer

utropsteckenVar går gränsen? Jag menar var går den förbannade gränsen för vad som är OK eller inte vad gäller uppförande. När är det OK att bita av eller vända ryggen till och när är det inte det? När är det OK att agera nonchalant? Ja, jag tycker att det finns tillfällen då många av dessa beteenden är berättigade. Kanske då man själv blivit kränkt eller nedtryckt – ja, då tycker jag att det är OK att vara lite vrång tillbaka. Men om man av ren egoism, makttörst eller respektlöshet beter sig illa så är det långt förbi och passerat att vara OK.

Vad tycker ni? Tycker ni att det är OK att ignorera någon som just snäst åt dig? Är det OK att vända ryggen till någon som sagt något du bara inte håller med om?

Jag hävdar ju att det finns en TYDLIG gräns där – en gräns som enbart handlar om att använda sunt förnuft. Men det svåra är att detta sunda förnuft är så flyktigt för olika människor… Ja, jag vet att jag tagit upp detta förut, men jag kan aldrig lära mig att hantera det. Om någon himlar med ögonen eller hånar mig rätt upp i ansiktet då jag säger något jag tror på – ja då tappar jag liksom balansen. Och än värre blir det då jag ser andra råka ut för sådant befängt beteende.

Håller ni med, reagerar ni likadant?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Var drar man den där förb****de gränsen?

  1. En balans mellan hälsosamt kaxig och vända andra kinden till tycker jag är bra. Men det ÄR svårt! Att bli hånad eller förminskad – vare sig det är to my face eller i skrift, då brukar jag tänka att den som gör det är socialt eller intellektuellt efterbliven. Då känns det lättare att hantera.

    • ja, svårt är det. Jag brukar som du (och camilla) tänka på något – oftast att jag faktiskt VET bättre än att bete mig som den andra och att jag är större än att agj tar åt mig. Men jag lider med de som verkligen tar saker personligt – och då de dessutom råkar ut för elaka saker.

  2. Oj ja, det är svårt det där. Om någon är rent otrevlig när man talar om något så tycker jag att man inte ska behöva lyssna alls.

    Men om det bara är en delad mening som framställs lite fel så kan man ju fråga – hur menar du nu?

    Jobbig fråga det där ja.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

