Petra Liuski

Säger du allt eller en del?

Lämna en kommentar

Vissa saker ska man säga, andra ska man behålla för sig själv. Eller? Har ni funderat över det? Jag menar attäven om man har miljoner saker och åsikter man vill häva ur sig så måste man sansa sig och tänka efter om det verkligen passar sig. Om det verkligen är så att man vinner något på att säga allt just där och då. Det kanske är rätt att allt ska ut och fram vissa gånger, men det kan nog oftast vara avsevärt mycket bättre att inte säga för mycket – vissa saker kan såra andra mer än vad det hjälper en själv.

Jag är en sådan som oftast endast säger en del av allt jag bär på eller tänker just för att jag inte tycker att det ger något att dra ner andra eller rent av gå till personangrepp. Det räcker att jag själv vet och kanske kan prata med någon annan om det istället. Men att attackera för att trycka ner det är inte min melodi.

Men oj, vad ofta jag hör andra rapa detaljer och yttra sig gentemot andra på ett sätt som enbart är nedlåtande och ämnat att såra. Varför beter man sig så? Givetvis på grund av osäkerhet, rädsla och maktspel. Men jag tycker ändå att det är så tragiskt – både för de som utsätts men också för de som inte kan sålla sina ord. Jag tror stenhårt på att de sistnämnda är förlorarna i det långa loppet.

Härom veckan blev jag vittne till en sådan situation och om än att jag försökte trycka tillbaka och markera som en tredje part, var skadan redan gjord. Och jag blir så arg och ledsen av detta. Att höra andra bete sig som om de kan trampa över vem de vill och haspla ur sig vad som helst, det gör ont att bevittna. Usch – jag önskar verkligen att folk kunde tänka efter innan de öppnar munnen. Tänka efter och lära sig sålla istället för att i stundens hetta agera bulldozer.

Hur gör du – sållar du eller säger du alltid allt?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

