Petra Liuski

Rester – neeeeej!

Lämna en kommentar

Häromdagen hörde jag mig själv sucka högt då jag öppnade kylskåpsdörren för att se vad man skulle kunna tänkas svänga ihop till lunch. Det brukar kunna låta likadant utan plan för middag en vardag. Oftast står där matlådor, och en himla massa råvaror eller halvfabrikat som kanske räcker till en eller två portioner. Inget man tillagar en måltid av för en hel familj. Men vid närmare eftertanke så brukar jag ju ändå göra just det.

Det funkar faktiskt med pytt-i-panna-tänket även om inte alla ingredienser finns. Några enkla tips bjuder jag på här:

– gör en omelett med diverse rester i

– sill eller makrill tillsammans med potatis/knäckebröd funkar alltid

– stek en tredjedels falukorv tillsammans med en portion köttbullar och servera med pasta eller till en sallad

– gör en ”risotto”/sallad av resterna av två middagar: bulgur,majs och kyckling

– servera stekt ägg, pålägg, grönsaker och pitabröd

– släng ihop den överblivna pastan, lite grönsaker och bechamelsås, grädda i ugnen 30 minuter

– pannkakor kan fyllas med allt möjligt – köttfärssås, korv, tonfisk, bönröra, salsa osv.

– stek potatis tillsammans med lök och häll ner en burk kidneybönor precis innan servering

– fixa lite tapas av allt du kan hitta, en höjdare för barnen!


Tillsammans med grönsaker och eventuellt mjölk, smör och bröd är detta riktigt bra alternativ – jämfört med en varma koppen eller en slät filtallrik.

Ja – som du ser så går det NÄSTAN att koka soppa på en spik. Med lite fantasi så löser sig lunch- och middagsbestyren.

 

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

