Petra Liuski

Kladdkaka – recept & tips

7 kommentarer

Det råder inga som helst tvivel vilket fika jag väljer om jag så har hela världens utbud framför mig. Kladdkakan slår allt! Men det är inte alltid lätt att lyckas med detta egentligen rätt banala bakverk. En lyckad kladdkaka ska vara precis lagom kladdig… Det gäller att känna sin ugn, lära sig vilken form som passar och experimentera med tid.  Givetvis krävs också ett bra recept!

Här bjuder jag på mitt bästa recept:

Grundrecept för mjölkfri variant

2 ägg

1,5 dl strösocker

0,75 dl vetemjöl

0,75 dl potatismjöl

0,5 tsk salt

(ev. 1 tsk bakpulver)

4 msk kakao

1 dl rapsolja eller flytande mjölkfritt margarin

Jag brukar vispa ägg och socker lite lätt och sedan vända ner övriga ingredienser försiktigt, innan jag häller ner smeten i en smord form.

Gräddas i 175 grader ca 12-15 minuter – beroende på ugn.


Här är några tips för variation:

– 1 msk vaniljsocker

– 1-2 dl bär

– 1 dl hackad mandel eller nötter

– en hackad dubbeldaim

– 1-2 tsk kanel

– 0,5 tsk av vardera nejlika, ingefära och kanel

– en näve mashmallows eller annat godis (testa med Polly, Center osv)

…ja det finns oändliga variationsmöjligheter! Låt fantasin flöda 🙂

 

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

7 thoughts on “Kladdkaka – recept & tips

  1. Har ätit en fantastiskt god kladdkaka med lakrits. Vet ej det exakta receptet men man smälter typ Kick-godisar tillsammans med smöret och blandar sedan i resten av ingredienserna. 🙂

  2. Hur blir skillnaden med/utan bakpulver? Visst blir den kladdigare utan, eller?
    Jag har gjort en skitgod kladdkaka en gång med mintchoklad! Jag ska försöka komma ihåg receptet och posta i min blogg snart.

    • Bakpulvret gör bara att den stiger lite och det brukar leda till att den blir lite fluffigare och sedan sjunker en viss del av detta ihop i o m att den inte gräddas ”klart”.
      Det lät gott med mintchoklad 🙂

  3. Tack för tipset 🙂

  4. Potatismjöl, det har jag aldrig sett förut. Spännande, måste provas!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

