Petra Liuski

Släpp efter för kreativitet. Kanske skippa normerna?

Lämna en kommentar

Dagen börjar trots allt riktigt bra. Jag är hemma med sonen och vi har sett Mästarnas Mästare och Huset fullt av hundar. Nu ska vi övergå till att leka ”gömma smurfar” – en av en rad påhittade lekar som figurerar hemmavid.

Det är så härligt att se barn hitta på lekar och filosofera kring allt och inget. Tänk om vi vuxna hade kvar det där ohämmade, gränslösa tänket där kreativitet och ett här-och-nu agerande verkligen bara flöt på. Vilken upplevelse det hade varit. Vad vi skulle kunna åstadkomma. Vi har ju som vuxna anammat en rad dolda och öppna dirskurser och följer normer utan pardon. Tänk om vi släppte på det lite oftare! Vad säger ni om det? Ska vi utmana oss själva att våga bryta inrutade mönster och hämmad kreativitet. Vi gör så att vi emellanåt helt enkelt slopar ”men så kan man inte göra” , ”så säger man inte” och ”det passar inte här”. Visst hade det varit givande?

Nåja, nog om det – jag vill passa på att bjuda på dagens bästa kommentar hittills. Det är sonen som mitt i en sång stannar upp och seriöst informerar en sömndrucken mor: ”mamma, jag sjunger oregano”. Han menade att han i sin solosång sjöng kanon. 🙂

 

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

