Petra Liuski

Man eller kvinna – vem öppnar du dig för?

4 kommentarer

Vänder du dig till kvinnor eller män då du behöver stöd? Jag vill gärna tror att det inte finns något som helst mönster i hjälpsökandet vad gäller kön – utan att det handlar om personligheter. Men jag undrar.

För om det är så att jag får välja mellan ett gäng personer jag aldrig träffat så TROR jag att jag till syvende och sist skulle välja en kvinna. En modersgestalt. Handlar det däremot om individer jag träffat förr utgår jag från personlighet. Jag kan ty mig till olika personer i olika syften.

Det är samma sak som om du ska besöka vårdcentralen eller en läkarmottagning – hur reagerar du om du möts av en kvinnlig kontra manlig läkare eller sjuksköterska? Jag är relativt neutral där, men vet med mig att jag ändå har lite lättare att öppna mig till kvinnor då det gäller mina känslor och mitt välmående. Frågan är om det är vanligt att det är så.

Hur känner du?

vit lilja

 

 

 

 

 

 

 

 

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Man eller kvinna – vem öppnar du dig för?

  1. För mig handlar det helt klart om personligheter.

    Men om jag skall tänka till lite extra så är det nog kvinnor jag vänder mig till.
    Om man inte räknar J då som är min bästa vän och trygghet 🙂

    Bra inlägg!

  2. Jag tror liksom du att det är personligheten som avgör. gärna någon som är lite äldre än mig som kan känna igen sig i det man berättar. Som du och Johanna typ 😉
    Hos läkaren spelar det inte så stor roll, men när man är på ungdomsmottagningen till exempel så får det gärna vara någon yngre kvinna… om man får välja 🙂

    • ja, jag tror på det – att erfarenhet är mycket värt.

      Och du fröken -vad menar du med att johanna och jag skulle vara äldre?! 😉

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

