Petra Liuski

Listig slav?

3 kommentarer

Har just skrivit ner dagens lista och börjar fundera kring det. Jag har nämligen förr varit en obotlig listmakare. Rad på rad har kladdats ner för att skapa struktur och lugn. Allt för att jag ska ha koll på vad som ska göras  vilka eldar som ska släckas först. Nu har jag kommit till ett stadie där jag har listor lite nu och då – mest för att organisera. Förr har jag varit rädd att glömma saker, rädd att hela världen ska rasa samman för att jag glömt ringa ett samtal, vattna blommorna eller glömt skicka iväg ett papper. Men med tiden har jag lärt mig att hitta en bra medelväg.

Det har nämligen visat sig att det mesta kommer jag ihåg och världen fortsätter tydligen att snurra även om jag missat att göra en sak eller två (!). Jag skriver fortfarande listor – mycket för att jag gillar att bocka av och komma framåt – och i perioder då jag har mycket att göra vet jag att listorna ger mig ett inre lugn.

Men jag har kommit fram till några enkla saker med mina listor: 1 – då jag skriver dem memorerar jag innehållet och således behöver jag inte kika på listan efteråt, 2 – för långa listor gör mig deppig, 3 – listor med en mix av lättsamma och tunga göromål är bra (slänger dit ett ”vattna blommorna” bara för att lätt kunna stryka det och känna att jag presterat), 4 – flera listor på olika teman kan hjälpa vid tidsbrist (jobb, hem, annat), 5 – listorna ska inte sträcka sig över flera månader, en dag är det bästa för min effektivitet.

Hur gör du – använder du listor?

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

3 thoughts on “Listig slav?

  1. Det ger mej en slags ro att skriva listor. Ett sätt att få lite ordning på livet som småbarnsförälder. Oftast är det sånt jag vet att jag undviker att göra. Har jag en lista måste jag bocka bort det för att det ska räknas 🙂

  2. Jag skriver ständigt listor, som jag sedan inte hittar…

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

