Petra Liuski

Mammas rårakor – mums till vardags!

4 kommentarer

Det här är en perfekt vardagsrätt – snabblagad, billig och dessutom omtyckt. Jag åt detta som barn och älskar det fortfarande. Det är min mammas ihophöftade recept jag lagt på minnet och här kommer det:

4 portioner

8-10 medelstora potatisar

1-2 ägg

salt, peppar

ev. dijonsenap och örter

1. Skala och riv potatisen.

2. Blanda den rivna potatisen, ägg och kryddor.

3. Klicka ut lagon stora ”plättar” i stekpannan och stek rårakorna tills de fått en gyllenbrun färg.

4. Servera gärna med knaperstekt bacon, rårörda lingon och en sallad.

Variera genom att byta hälften av potatisen mot morötter.

 

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Mammas rårakor – mums till vardags!

  1. Får alltid lite nostalgi-känsla av rårakor – min mamma brukade ofta göra såna när jag och syskonen bodde hemma =) Riktigt gott är det!

    SV: Tack snälla! Jo, det var en riktigt lyckad kväll och vi hade jobbat som tokiga för att få allt att klicka, därför var det extraskönt när allt gick så bra =)

  2. På uppmaning av dottern önskar jag dig ett Gott Nytt År, och massor av ”inslagna” önskningar. Se upp för ”tårtkoma”.

    Många varma hälsningar från Camillas mor. 😀

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

