Petra Liuski

Smarrig fairtradechoklad med blåbär

Lämna en kommentar

Det står ”Warning! Extremely delicious” på förpackningen och jag skriver under direkt.

Dark Chocolate & Blueberry från Green Dream Chocolates from heaven är fantastisk. Belgarna kan sin sak. Lagom mycket blåbärssmak och perfekt balans av bitter choklad och sötma. Stort plus är att chokladen är Fairtradestämplad och organisk i sitt ursprung. Ett riktigt kap!

Oftast brukar de smaksatta chokladvarianterna innehålla under 50-60% kakaohalt även om de marknadsförs som mörka, vilket jag tycker är en besvikelse. Många gånger funderar jag då på om producenten inte har förmågan att smaksätta mörk choklad utan att tillsätta mer kakaofett och socker etc och således inte är någon vidare bra chokladproducent. Denna variant däremot har en kakaohalt som jag anser vara ”mörk choklad”, 72%, samtidigt som den är smaksatt – idel pluspoäng.

Pris: ca 25 kr för 55 g. Jag köpte chokladen på ICA Kvantum i Luleå och ska hålla utkik i livsmedelsbutiker hemmavid framöver.

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

