Petra Liuski

Perfekt tillbehör av vitkål

1 kommentar

Jag har minst sagt bristfällig fantasi då jag ser ett vitkålshuvud i kylskåpet. Oftast blir det att jag gör någon form av råkostsallad ett par gånger och sedan ligger halva kålhuvudet kvar i kylen tills det nästan kan rulla ut själv.

Jag vet att många gör kålsoppa, kåldolmar och kålpudding men jag är dessvärre inte riktigt vän med de anrättningarna. Kåldolmar kan jag visserligen äta om min mamma gör dem. Häromdagen svängde jag dock ihop ett riktigt gott tillbehör av vitkål.

Här kommer receptet:

1/4 vitkålshuvud och 15-25 cm av en purjolö, strimlas

detta fräses sedan i 1-2 msk rapsolja (och ev lite pressad vitlök) tills kålen mjuknat något

tillsätt 2-3 msk vitt vin/1-2 msk vitvinsvinäger samt 2-3 msk flytande honung och 2-3 tsk dijonsenap med provencalsk smak, smaka av med salt och peppar och voilà – färdigt att serveras.

Passar utmärkt till en god kryddkorv.

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

One thought on “Perfekt tillbehör av vitkål

  1. Bra tips! Jag känner igen det utrullande vitkålshuvudet lite för väl. 🙂

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

