Petra Liuski

"Behöver ingen frukost, men gärna en kaka till fikat"

2 kommentarer

Jag är på konferens och då är det många gånger maten och beteenden kring den som ligger i fokus. Utlåtanden vid frukostbordet som ”Jag behöver ingen, åt så mycket igår” eller inte monologer (ingen lyssnar ju…) om att man inte borde äta än det tredje än det fjärde – det gör att jag får utslag som kliar. Visst, man kan känna sig mätt och kanske lite svullen ibland, men att man inte skulle behöva äta frukost är för mig oförståeligt.

Kroppen behöver en bra start, energi att sätta igång. Det finns flera sätt att komma runt problemet – ät mindre om middagen är sent förlagd, ta en kort promenad innan frukosten osv. Man behöver absolut inte äta av allt på frukostbuffén bara för att man kan, nej lite lagom är alltid bäst. Tar det emot kan man välja att bara äta en filtallrik och lite frukt eller en kopp kaffe och en macka. Bara man äter någonting. För tro mig – de som yttrar gnäller om frukost eller avstår den helt, de är också de som vid tio-fikat vräker i sig bullar och godis…

Hur tänker du kring det här?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “"Behöver ingen frukost, men gärna en kaka till fikat"

  1. Håller med dig fullständigt! Frukosten är nog dagens viktigaste mål. Tänkte dessutom på att om alla föräldrar visste hur stor skillnad man ser på barn i skolan som ätit bra frukost eller inte då skulle nog fler föräldrar lägga ner lite mer energi på att göra frukosten god och viktig för sina barn också. Barn som ätit bra lär sig betydligt fortare och mer koncentrerat. Själv har jag ju också svårt att tänka koncentrerat när jag är hungrig…

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

