Petra Liuski

Sjukhus två gånger på fem dagar…och nu sjukdom igen

10 kommentarer

…allt kommer oftast på en gång. Och som jag längtar efter vanligt urtrist vardag! Ja, ni läste rätt. Jag vill gå till jobbet, hämta från fritids, äta och sova. Och göra så i minst fem dagar.

Senaste veckorna har av förklarliga skäl varit späckade av det ena och det andra – mest roligt och spännande så klart i och med nytt jobb, Livskick och bröllop. Men däremellan har vi haft lite otur.

Två dagar innan bröllopet åkte min mamma in på sjukhus för en misstänkt stroke. Hela min värld rasade samman. Ingen visste något och tankarna virvlade. Sömn var det inte tal om. Ett dygn av oro förlöpte och bröllopsplanerna och sista fixet lades på is. Allt slutade lyckligt och kvällen innan bröllopet stod det klart att mamma skulle kunna vara med på vigseln åtminstone. (hon var med hela kvällen och det var en av några saker som gjorde lyckan fulländad den dagen). Pustar ut och har en fantastisk bröllopshelg. Lite sova men mycket lycka.

Direkt, måndagen efter bröllopet åkte jag på konferens två dagar (mycket intressant sådan!) och på vägen hem får jag besked om att Jonah ramlat illa. Det skapade återigen enorm oro – och på natten var det så dags för sjukhusbesök igen. Andra gången på fem dagar. Det blev en natt och dag på sjukhus och allt var bra, men ingen sömn för mig…

Torsdag var normal utöver en enorm mammighet från Jonah som kommit på köpet efter några veckors för lite mammatid och hjärnskakningen.

Sedan kom midsommar och midsommardagen. Mammigheten höll i sig och jag fick knappt tid att andas. Då kom tröttheten… Och jag som hade massor att jobba med…och ville samtidigt vara med Jonah. Tänkte ”jag tar arbetet på söndag kväll då jag ändå ska jobba”. Stress inombords således, men lugnt utanför. Det funkade där och då.

Söndag. Jag tog slut. Urladdningen kom. Nu kanske mammigheten från veckans spektakel och frånvaro skulle börja lägga sig och jag få vila. Nej, då i eftermiddags blir Jonah febrig och på väg hem från vänner blir vips hela bilen nedspydd… Tankarna virvlar åter. Kan det vara hjärnskakningen? Kan det vara magsjuka? Blir det vab nu igen? Hur går det med nya jobbet? Och semestern – vad blir det av den nu om…?

– ”…mammmmaaaaaaaaaaaa. Kom. Jag väntar. Jag vill kramas med dig hela hela tiden.” OK, mammigheten är kvar och självklart ställer ett genomtrött mammahjärta upp lite till.

Men faktum är att …JAG VILL HA VARDAG. Vanlig och frisk vardag…

Bild: petra.livskick.nu

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

10 thoughts on “Sjukhus två gånger på fem dagar…och nu sjukdom igen

  1. Du har ett stort hjärta! Ge en liten bit till dig själv, så snart möjlighet ges så att du orkar o känner fortsatt lust o livskick! Kram

  2. Men ussch vännen det här låter inte helt kanon.
    Men kämpa på och andas! Du fixar detta och när väl allt lugnar ner sig tycker jag du bara ska det lugnt. Du förtjänar det.
    Många kramar till dig!!!

  3. Men åh! Stackars hela familjen. Hoppas verkligen att han kryar på sig snabbt som attan.

    • Det märktes ju tydligt att han var hängig mot slutet, men att det blev så illa… 😦

      • ja det var nog bara febern – idag med resultatet i handen var det vattkoppor som kom. Tror jag – ja , det kan inte vara något annat. Hoppas ni haft det 😛

  4. Men fy vad jobbigt 😦

    Stora kramar till dig vännen…

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

