Petra Liuski

För bövelen…

4 kommentarer

…ändock

…kära hjärtanes

…milda makter

…järnspikars

…grann

…tvi vale

Alla dessa uttryck skvallrar om en historia, ett språkbruk som inte är särskilt aktuellt idag. Jag gillar dessa gamla utryck om de används rätt. Används de rätt är de mer än välkomna att mixas med det moderna språket, det skapar charm och ger ytterligare en värdedimension till vardagssamtalen.

Jag satt just och funderade på vilka uttryck av detta slag jag hör i min omgivning och kom fram till att ”milda makter” och ”för bövelen” nog är de som dyker upp oftast. Tror jag… Det dyker säkert upp fler snart.

Har du några uttryck att dela med dig av som du slänger dig med själv eller som folk i din närhet använder? Och vad tycker du om att de används?

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “För bövelen…

  1. Himmel och pannkaka!

    Min kompis sager sa och det ar sa mysigt.

  2. Kul! Vilket sammanträffande,,, googlade just ”för bövelen” till en krönika jag skriver. Skulle se hur ofta det används…

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

