Petra Liuski

Pytt-i-panna fast långt ifrån! Enkel och god middag…

4 kommentarer

En av de enklaste och godaste maträtter man kan göra, i mitt tycke, är att steka ihop grönsaker och servera med charkuterier och ost. Variationsmöjligheterna är oändliga! Du kan använda dig av vad du har hemma: lök, morötter, tomater, paprika, palsternacka, aubergine etc. Kryddningen kan du också variera utifrån smak och skafferi: vin, honung, örter, soya, citron, peppar, chili osv. 

Senast (se bilden) fräste jag ihop: 1 gul lök, 3 vitlöksklyftor, 2 grillade paprikor, 1/2 fänkål, 2 morötter och ca 25 cm av en zucchini. Smaksatte gjorde jag med 1-1,5 dl vitt vin, 2-3 msk honung, sambal oelek, örter, salt och peppar. Till detta serverade jag salami och parmesanost. En bit gott bröd till ger pricken över i.

Tips – Var inte rädd för att krydda – grönsaker dämpar en hel del. Tänk bara på att om du ska servera med t ex starka korvar kan det vara bra att ha en mildare kryddning.

Tips – du kan även servera med kalamataoliver, aioli, tzatziki, avocado, pinjenötter, salsa, rökt fisk etc. Allt du gillar helt enkelt!

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Pytt-i-panna fast långt ifrån! Enkel och god middag…

  1. Tack för det tipset! Ser jättegott ut! =)

    SV: Jo jag mår nog lite bättre, men inatt låg jag vaken pga att armen kändes konstig och i dag bränner överarmen och fingrarna är konstiga så har just fått ny läkartid …

  2. Men Gud så gott d låter… O enkelt!? Hm ok får prova !

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

