Petra Liuski

Skolstart och hur fasen ska jag klara matten?

4 kommentarer

Idag är det så dags för min lillprins bus att börja första klass. Yikes. Det är nästintill omöjligt att inte bli lite så där lagom småblödig. Tänk vad tiden går!

Ja, klyscigt måhända, men det är så sant. Jag kan inte för mitt liv förstå hur snabbt det gått. Jag tycker att det var nyss jag höll honom i mina armar på förlossningen, eller då han studsade fram över golvet – glad att ha hittat ett sätt att ta sig fram på (han kröp inte utan studsade/hasade sittandes på rumpan). Lika nyss tycker jag att inskolningen på dagis var och så den i förskoleklass i fjol.

Men hur nostalgisk jag än blir och hur mycket jag än skulle vilja frysa tiden ibland så är det dags. Idag är min pojke skolpojke på riktigt. Och vet ni – jag ser fram emot de kommande åren lika mycket som jag vill hålla fast vid det som varit. För det är trots allt en ynnest att få se ett barn utvecklas och bli en egen individ med allt vad det innebär. En märkligt underbar känsla.

Pssst. En tanke som slagit mig är hur jag ska klara av att hjälpa till med läxorna och då främst matten (det övriga ser jag som en utmärkt repetition för egen del). Ja, skratta ni – men matten är inte som förr… Jag är långt ifrån tappad bakom en vagn men jag hade stora svårigheter att förstå instruktionerna till läxorna nu i vintras, hur ska det gå nu då…? Ja, det kan jag ju fundera på, men nu är det dags. Off we go!

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Skolstart och hur fasen ska jag klara matten?

  1. Åh vad skönt att du sa det. Har känt mig obotligt korkad här hemma. Melli går ju i sexan nu. Får rysningar av hennes läxor ibland. Ha ha ha.

  2. Allt kommer gå bra Petra. Du får skicka över matten på Krille om det blir jobbigt, han kan väl det där med siffror har jag förstått? 🙂

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

