Petra Liuski

Vad är du rädd för?

Lämna en kommentar

Eller är du kanske inte rädd? Det finns olika typer av rädsla, och här menar jag de där lite mer personliga känslorna som mer eller mindre präglar alla dina dagar. Det finns ju självklara rädslor som bottnar i saker som terroristattacker, familjetragedier eller att drunkna – där det handlar om livet och skräckscenarier. Det är inte dessa rädslor jag syftar på, utan om du kanske är rädd för att prata inför stora grupper, gå på fest utan sällskap, misslyckas med jobbsaker, testa den där zumbaklassen, prata om barnlängtan osv osv. Har du funderat över det här?

Det har jag, och jag är sällan rädd för saker numera just på grund av reflektion. Kanske är jag lite orolig ibland, som i vissa enstaka fall då det handlar om att uppfylla andras förväntningar men inte mer än att det snart går över. Men självklart har jag varit rädd förut – jag har varit rädd för att stå inför arbetskamrater och hålla föreläsning, jag har varit rädd för att visa mig på stranden, jag har oroat mig för jobb och jag har tvekat inför stora åtaganden. Men jag har arbetat med dessa känslor och tankar – det krävs engagemang och mod att växa sig trygg. Visst har det varit tufft ibland – herre gud vad jag misslyckats genom åren! Det har funnits förväntningar som kraschlandat och stunder som varit obehagliga, men det har faktiskt drivit mig framåt i stället för bakåt.

Nu har jag successivt under femton år (innan det var jag orädd som en naiv hundvalp) blivit starkare och starkare och det har varit en härlig men utmanande resa. Senare hälften av dessa femton år har jag sällan tvekat inför något. Jag har kastat mig ut fylld av självförtroende och hittat nya vägar att gå. Men som sagt – visst finns det fortfarande kvar stunder då jag blir lite rädd och nervös – men det ser jag som ett sundhetstecken, man måste vara ödmjuk till livet och till kunskap. Där föds tryggheten.

Berätta – finns det något du är rädd för? Eller har du andra reflektioner över denna typ av rädsla?

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

