Petra Liuski

Umgås du med exkollegor?

4 kommentarer

Fredag, fortfarande förkyld men humöret hjälper till att vända på det som kunde bli en grå dag. En annan sak som höjer humöret är före detta kollegor och tillika kompisar. Jag är otroligt bortskämd här måste jag säga!

För en vecka sedan lunchade jag med ett gäng härliga tjejer från mitt föra jobb (eller egentligen grannkorridoren, men så noga räknat är det väl inte) och det är världens trevligaste gäng. Fikarasterna var riktigt härliga måste jag säga, det blev aldrig tråkigt med snack om allt mellan himmel och jord. Saknar det…

Och idag ska jag träffa Linnéa, Ingela, Linda och Gunilla från mitt föreföredetta arbete. De känns som en del av min familj – vi har fortsatt att umgås relativt ofta efter att jag slutat och med dessa tjejer har man inte en tråkig sekund. Tänk vilka vänner man skaffar sig via nya möjligheter! Vänner för livet. Det härliga här är att det inte blir en sekund tyst då vi ses – det pladdras, skvallras och skrattas. Energiboost utan dess like 🙂

Så här fortsätter min historia – jag har idel fantastiska vänner som hänger med mig på min resa och det går inte att sätta ord på tacksamheten för detta. Jag har en kompis som jag träffade på ett sommarjobb för femton år sedan, som kom på mitt bröllop, jag har arbetskompisar från massor av andra jobb och studietider som jag chattar med, håller koll på via socaial medier eller hejar på på stan. För att inte tala om alla nuvarande kollegor… Ja, jag är enormt bortskämd med att vara omgiven av inspirerande och underbara människor på alla plan – jag älskar det! Tack till er alla.

Hur är det för dig? Umgås du med exkollegorna eller är de ett avslutat kapitel?

 

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Umgås du med exkollegor?

  1. De funderingarna har jag också haft sen jag stötte på ståndpunkten att ”arbetskamrater är arbetskamrater och inte vänner”. Jag kom fram till att för mig är det viktigt att arbeta tillsammans med människor jag tycker om och som tycker om mig. Jag vill att mina arbetskompisar också ska vara mina vänner, till och med nära vänner. Inte nödvändigtvis alla, men några. Det är en förutsättning för att jag ska trivas på jobbet. I ques it´s because I´m a peopleperson.

    • ja, jag håller med till fullo. Precis sådan är jag. Jag vill trivas med de jag arbetar ihop med – annars tappar jag all motivation. Jag behöver inte alltid umgås med alla på fritiden men det brukar bli så många gånger.

  2. Svar: Tack för din fina kommentar, jag älskar dom också! 🙂 Har svarat på ditt mail också så det borde trillat ner i din inkorg!

    Som svar på din fråga. Ja, jag umgås med ex-kollegor. Några av dom har blivit vänner jag umgås med och träffar frekvent och några andra får jag fortfarande hänga med ut på upptåg trots att jag bytt avdelning. Jag bor ju i Stockholm, en stad där det är svårt att få ”vänner” bara genom att gå ut. Arbetet är någonting gemensamt, någonting som binder samman och någonting som kanske till en början gör att man tvingas umgås och lära känna varandra. I en storstad tror jag arbetskamraterna är otroligt viktiga att fortsätta umgås med och man trivs och har kul tillsammans!

    Kram
    /Johanna

    • Du har en poäng där när det gäller storstadsgrejen. Jag tror också att vissa har större benägenhet eller ibland behov av att umgås och bli vän med kollegor. Andra ser jobb som jobb och kollegorna endast kollegor. Det är intressant att vi är så olika. Svarar dig på mejlen om det andra 🙂 Kram

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

