Petra Liuski

Mental vs. fysisk att-göra-lista

2 kommentarer

En diger att-göra-lista. Ja, det är vad jag har framför mig. Dels praktiska saker såsom tvätta, städa, jobba etc. Men jag har även mer personliga saker på denna lista – beteenden jag ska ta tag i och förändra. Det kan låta naivt att ha sådana saker på en att-göra-lista men var annars ska jag ha dem? Var annars ser jag dem och påminns om att ta tag i dessa egentligen så banala beteenden? För det är faktiskt så att om jag har dem på en mental att-göra-lista lovar jag att jag aldrig kommer att göra något åt dem – då är de inte konkreta och påtagliga. Så funkar jag.

Men nu har jag alltså några beteendeförändringspunkter här på min lista. Ett exempel på en sådan punkt från listan är att jag ska börja stiga upp direkt klockan ringer på morgonen. På måndag ska jag böja med det. Jag är annars slav under soozeväldet. Men nu ska det bli förändring. Ytterligare en sak jag har på denna lista är att jag vill få till mer kvalitetstid med Jonah. Det ska jag inleda redan idag. Mer tid med fokus och närvaro varje dag. Steg ett är att inte ha mobilen i närheten då vi gör något tillsammans – ser vi tv ihop så gör vi det (hur tråkigt jag än kan tycka att just det är), spelar vi spel ihop ska vi bara spela (sms och annat kan man kolla efteråt).

Har tycker du fysiska kontra mentala att-göra-listor fungerar? 

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Mental vs. fysisk att-göra-lista

  1. Det är i tanken du börjar o sätta dina mål! Oavsett om det är ngt du praktiskt ska genomföra el som du beskriver det göra en ändring i beteendet! Det är bra att ha listor för dig själv så att du kan prioritera dina val o sätta tidsplanen för att nå målen. Allt på en gång eller allt direkt, kan göra att det blir för mycket o man tappar sugen i allt! Utmaningar i förändring kan vara att lägga till en god vana istället för att ta bort en dålig…

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

