Petra Liuski

Vi förväntas leva för fredagskänslan

2 kommentarer

Nog är det lite extra lätt att stiga upp på fredagar. Eller vad säger ni? Jag har nästan alltid en sådan där härlig känsla i kroppen på fredagar. Det bottnar inte i att det ska festas och heller inte i att det ska få tas sovmorgnar. Nej, jag tror att det ligger i att jag har en förväntning – jag vet att alla andra (eller många andra) är glada och lite spralligare än vanligt på fredagar och det gör att jag förväntar mig ett härligt klimat denna sista arbetsdag. Sedan är det givetvis oslagbart att veta att jag inte behöver passa tider och packa mig iväg kommande två morgnar… Paradiset för en slöfock och notorisk morgonmysare som jag.

Fredagskänslan har vi pratat om och strävat efter i så många år att det blivit en del av våra liv. Hela samhället lever i konsensus – fredagar är härliga, fredagar betyder personalfika, bra stämning och helg. Det är fredag vi alla med måndag-till-fredagsjobb längtar och lever för – eller förväntas leva för. Det är helt enkelt en av de sociala betingningar vi anammat. Och jag tycker att det är helt OK. Vi lever i ett samhälle där vi förväntas prestera, göra karriär och kämpa in i kaklet på arbetet – så vi är väl värda att leva kvar i helgdrömmen om än att tempot skruvats upp avsevärt för helger numera. Kraven ökar på helgerna också och fortsätter vi i samma riktning kommer snart måndagarna att vara de dagar vi längtar efter för att få rutin och lugn.

Jag tror att det är bra att markera lite för oss själva när vi är lediga och när vi får slappa. Att prata om fredagskänsla är därför utmärkt. Att fira in helgen med det uttjatade fredagsmyset är helt OK. Att bryta vardagsmönstret gör att allt bli lite festligare – och mer trivsamt. Så fram med fredagskänslan nu allihop – idag ÄR det fredag!

Bild: petra.livskick.nu (bilden är från i sommar)

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Vi förväntas leva för fredagskänslan

  1. Åååå, härligt att läsa!
    Det gav mig en fredags kick, nog för att jag älskar fredagar men idag tänkte jag ännu mera på det, kram

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

