Petra Liuski

Rotsakslasagne med mangold

2 kommentarer

Jag hittade på en ny variant av lasagne idag. Jag blev nämligen så enormt sugen och började dona med allt innan jag insåg att vi inte hade lasagneplattor hemma… Så det fick bli ett påhitt. Och det blev riktigt lyckat!

Jag kokade en bechamelsås på ca 7 dl havremjölk och så en tomatsås på två förpackningar av ICAs tomatkross med basilika utöver det använde jag potatis, morötter och mangold.

Tomatsåsen gjorde jag så här:

Jag finhackade 2 gula lökar och 3 vitlösklyftor. Sedan brynde jag lökhacket i lite olja varefter jag tillsatte 2 förpackningar tomatkross, 2 msk balsamivinäger, salt, peppar och örter. Alltsammans fick sedan sjuda tio minuter medan jag gjorde i ordning resten till lasagnen.

Bechamelsåsen:

Jag smälte lite mjölkfritt margarin i en gryta, hällde ner 1,5 dl vetemjöl och rörde om ordentligt. Sedan tillsatte jag ett par deciliter havremjölk ur en oöppnad förpackning. Då mjölet lösts tillsatte jag resten av havremjölken, 1 msk vitvinsvinäger, salt och peppar. Efter det lät jag det koka upp och gjorde en toppredning för att få lagom konsistens.

Övrigt: 

8 medelstora potatisar – skalade och skivade, 3 stora morötter – skalade och skivade, mangold så att det täcker ett par lager i en ugnsform.

Själva lasagnandet:

Jag varvade bechamelsås, potatis el morötter, mangold, tomatsås – sedan började jag om igen och avslutade med becamelsåsen övers. Grädda gjorde jag i ca 225 grader i ca 30-40 min.

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Rotsakslasagne med mangold

  1. Tack för tipset Annelie – din rätt ser ser smarrigt ut 🙂

  2. Såg ju jättegott ut. Så du gör becamel på havremjölk, intressant. Det ska jag testa. Här blev det renskav. Kolla in här, http://www.hallavikten.se/2011/09/18/renskav-behover-inte-vara-en-fet-historia
    Riktigt smaskigt det med. Ha en bra söndagkväll, Petra 🙂

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

