Petra Liuski

Kokade äppelchutney med smak av pepparkaka och lime

Lämna en kommentar

Vad gör man av alla dessa äpplen? Jag är en rookie inom området, minst sagt. Har bara fryst in klyftor eller bakat olika varianter av kakor då jag fått äpplen tidigare år. Men nu fick jag en impuls att hacka ner ett gäng äpplen i en gryta – och voilà, det blev chutney!

Till 3-4 små burkar:

1,5 l hackade äpplen, 0,5-1 tsk malen ingefära, 0,5-1 tsk malen nejlika, 0,5-1 tsk malen kanel, 2-3 dl strösocker, 2-3 dl vatten, 1-2 msk limejuice.

Börja med den mindre mängden kryddor och socker och smaka av hur mycket du vill ha. Koka ihop alltsammans och låt sjuda 20-30 minuter, rör om nu och då.

Servera till kött och kyckling eller använd som smaksättare i såser eller andra rätter.

Bild: petra.livskick.nu

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

