Petra Liuski

Chokladfondant med smak av kanel (mjölkfritt)

8 kommentarer


Jag är som ni vet enormt svag för choklad. Chokladfondant är således en av mina abosluta favoritdesserter. Igår gjorde jag en variant där jag smaksatte fondanten med kanel – och det blev himmelskt gott.

För två personer:

1 ägg, 2-4 msk strösocker, 1 krm-0,5 tsk malen kanel, 50 g mörk choklad (mjölkfri), 0,4 dl flytande margarin (mjölkfritt)

1. Sätt på ungen på 165 grader (varmluft), tag fram två stora muffinsformar eller vanliga suffléformar. Smöra formarna om du vill.

2. Gör i ordning ett vattenbad med en kastrull och djuptallrik/skål. Bryt ner chokladen i tallriken och häll även ner margarinet – låt smälta ihop och rör om nu och då.

3. Medan chokladen smälter vispar du ihop ägg och socker poröst (jag brukar ta 2 msk för att bibehålla bitterheten i chokladen men gillar du söta efterrätter ska du ta mer). Häll ner kanel efter smak.

4. Ta av chokladröran och häll ner detta i äggsmeten, vänd om försiktigt.

5. Fördela smeten i de båda formarna och grädda i ugnen ca 7 minuter. De ska vara rinniga då du tar ut dem.

6. Låt svalna något innan du serverar. Jag brukar servera dem i formen, tillsammans med vaniljglass.

Tips! Fondanten är rätt mastig så lätta upp detta med glass, vaniljvisp eller bär.

Tips! Ta fram glass och låt den stå framme under tiden fondanten svalnar så får den en lagom mjuk konsistens.

Tips! Servera med fördel tillsammans med rostade kokosflingor och lite mörk sirap.

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

8 thoughts on “Chokladfondant med smak av kanel (mjölkfritt)

  1. Hur många grader på en vanlig ugn? 🙂

    /Maria

  2. Pingback: Fondant med surprise & rårörda tranbär (mjölkfritt) | Petra Liuski

  3. jippiiiiiieeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    det kan jag äta ju! =)
    DET ska jag prova!

  4. Det receptet tackar man verkligen för! =D

  5. Jag är också chocaholic 🙂 Fondant har jag aldrig provat. Lite fundersam till kombon kanel-choklad. Vad tror du om kardemumma istället?

    • Kardemumma funkar säkert. Jag älskar kanel och har smakat en del chokladkakor med kanel tidigare som ajg gillar. Sedan brukar jag blanda kanel i kladdkaka också och det blir en höjdare. Men du – testar du karemumma måste du lova att berätta om det blev bra!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

