Petra Liuski

Hur vågar du vara företagare?

6 kommentarer

Hur vågar du? Hur gör man? Ja, det är ett par av de frågor jag får i egenskap av egen företagare och ambassadör för kvinnligt företagande. Frågorna har dykt upp tätare nu då jag ska sätta igång ytterligare verksamhet med webbutik.

Ja, vad svarar man? I ärlighetens namn finns det inget entydigt svar. Det handlar framförallt om att ha en stark vilja och en idé. Resten kan man få hjälp med. Annat löser sig med hårt arbete. I vissa fall kan man behöva ett startkapital och i andra fall kanske möjlighet att gå ner i arbetstid på ett nuvarande jobb. Och visst – det ÄR en risk, men den risken kan man hålla rimlig.

Allt varierar alltså från person till person och fall till fall. Men en sak är säker – det är inte så svårt att starta företag som många tror! Vill man så kan man. Se till att du har stöd och att du har rutiner som håller dig fokuserad och motiverad så kommer du att fixa det. Nätverkande och mplmedvetenhet är a och o.

Har du funderingar eller frågor – hör gärna av dig så kan jag försöka hjälpa till med svar.  Jag har varit med och startat både aktiebolag och enskild firma, jag har varit hos rådgivare och jag har letat information på egen hand. Jag vet hur det är att stå där utan svar och känna sig liten. Och jag vet hur jag tog mig därifrån!

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

6 thoughts on “Hur vågar du vara företagare?

  1. Liten och osäker känner jag mej. Fast samtidigt taggad, nyfiken och faktiskt lite hungrig. Har förmånen att få gå starta eget kurs i slutet på januari. Så jag får rådgivning och hjälp att väga min idé. Har nog mest problem med att det inte känns som att maken tar det på allvar. Hur sjutton bemöter jag det?

    • Vilken tur du har som får massor av möjligheter och hjälp! Härligt. Jag har mött många som gett mig den där känslan också. Som om de dömer ut mig och min förmåga att driva eget. Jag har valt att låta de tycka och tänka vad de vill, huvudsaken att jag vet vad jag själv vill. Det är dock lite klurigare med maken. Jag tror att jag konfronterat min och frågat vad han tycker och tänker – och sedan berättat min version och hur jag uppfattar hans attityd och också vad jag önskar för stöd från honom. Hoppas att du hittar en bra väg där.

  2. bra skrivet! Huvet på spiken för vår och alla ännu-icke-startade-företag!

    ses vi imorrn?

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

