Petra Liuski

Underbar sås till fisk (mjölkfritt)

2 kommentarer

Här kommer det utlovade receptet för den underbara sås jag gjorde till laxen i går.

ca 4 portioner

1 pressad vitlöksklyfta

olja eller mjölkfritt margarin

2, 5 dl i mat

1 tsk sötstark senap

1 dl vitt vin

1-2 tsk sambal oelek

3-4 msk äppelchutney

salt 

maizena och vatten till redning

1. Häll i lite olja eller margarin i en kastrull, pressa ner vitlöksklyftan och bryn lite hastigt.

2. Tillsätt resten av ingredienserna utom maizenaredningen. Låt koka upp och smaka av.

3. Gör i ordning en liten toppredning och red såsen till den tjocklek du vill ha. Klart!

4. Servera med fördel till lax och pressad potatis.

Tips- om du väljer en smaksatt chutney, tänk på att låta smaksättningen harmoniera med övriga ingredienser i såsen.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Underbar sås till fisk (mjölkfritt)

  1. Mmm, det där lät ju supergott och perfekt för mig som inte tål laktos något vidare! Nu när jag ändå är här vill jag passa på att fråga vad bilden i din header föreställer, är det ett smycke eller ett riktigt snyggt underlägg?

    Hälsningar Emma (som hittade hit via din kommentar på ”It’s a house”)

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

