Petra Liuski

Tempot blir lugnare med dialekten

2 kommentarer

Det här med dialekter är härligt. Med bara några mils förflyttning geografiskt hamnar man i helt nya dialektfamiljer. Familjer som skapar olika stämning och olika miljö.

Jag tycker att det är underbart att känna in olika stämningar och känslor just genom språk och dialekter. Idag har jag hamnat i ett lugnare tempo fastän jag bara förflyttats 13 mil från hemorten – ett avstånd som i norr är detsamma som 1-2 mil i söder, bör poängteras. Jag omges här av avkapade ord och breda sjungande uttal. Hastigheten är långsam och meningarna uttdragna. Underbar konstrast gentemot mitt vardagsliv. Snacka om effektivt sätt att komma ner i puls.

Det här miljöbytet denna helg gör mig gott. Dialekten hjälper avsevärt, även om personerna är huvudbidraget.

Hur reagerar du på dialekter?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Tempot blir lugnare med dialekten

  1. För mig känns dialekter som hemma, eftersom jag själv kommer från landsbygden och pratar dialekt. Men för mig blir nog tempot snabbare med dialekt, då jag kan prata på precis i den snabba spontana takt som är min egen, utan att behöva fundera på vilka ord jag väljer eller hur jag artikulerar mig, om folk ska förstå eller inte. Här i Helsingfors t.ex. måste jag prata ”finare” språk och när jag bodde i Stockholm var det likadant – annars är jag svår att förstå =P

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

