Petra Liuski

Jante & co – dra åt helvete. Ni är i vägen.

8 kommentarer

Förr, då jag var yngre kunde jag inte se igenom avundsjuka påhopp och missunsamhet, medan jag numera inte har några problem med det. Jag har lärt mig att inte ta åt mig saker på den nivån och jag har lärt mig att avundsjuka kan uttryckas på olika sätt. Vissa blir helt tysta och frånvarande, andra snackar skit bakom ryggen och driver kreativa antikampanjer medan ytterligare andra hugger verkningslöst tills de storknar. Men alla gör allt i onödan. Jag tar likafullt inte åt mig. Problemet ligger hos motparten, inte hos mig.

Jag drabbas rätt ofta av individer som ska stångas och trycka ner och jag vet inte vad det egetligen beror på. I min omgivning har jag bekanta som upplever detsamma och jag misstänker att motståndet och avundsjukan bottnar i att drivande och frågvisa personer som vågar ta plats instinktivt ska motarbetas av jante & co. Ingen får vara bättre. Ingen får lyckas i det hycklande samhälle vi lever i.  Men likafullt ska stjärnor och talanger hyllas medan medborgarna ler i mjugg och väntar på att få trycka kniven i ryggen på de framgångsrika.

För så snart man tar ett steg i ”fel” riktning, råkar nå framgång eller föreslår förändring – ja, då ska man frysas ut eller sättas på plats. Visst är det lite så samhället funkar? Jag vet att jag generaliserar men faktum är att det är så här i verkligheten. Vår verklighet. Jag upplever det om inte dagligen, så flera gånger i veckan i egenskap av ambitiös och företagsam kvinna. Varför ska det bestraffas? Jag önskar jante med alla anhängare – såväl de gråbruna infödda som de i transparent förklädnad – att dra åt helvete. För jag är less nu. Ni träffar inte rätt, men ni är de facto i vägen.

Har du någon reflektion kring det här?

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

8 thoughts on “Jante & co – dra åt helvete. Ni är i vägen.

  1. Jag ser faktiskt detta fenomen från alla åldrar…sen jag började jobba där jag är nu, så har man ju fått en och annan kommentar och många avundsjuka blickar, och det tisslas och tasslas. Och de flesta sådana från kvinnor, varje gång jag har blivit förbisedd eller ”nervärderad” så har det varit från en kvinna, bitterhet och småskvaller…och…jag bryr mig icke! Sen finns det de som genast sätter fart och ”åxå vill”, de visar helt plötsligt framfötterna, de drivs av att man lyckats och ser en som ett hot, de vill inte ge en plats, och det visar sig naturligtvis på olika sätt… Men då finns det faktiskt de som glädjs åt ens framgång, dem får vi faktiskt inte glömma, och det är de ”riktiga vännerna” 🙂

  2. Jaa, vad ska man säga. Jag blir så trött. Kan vi inte bara vara glada för varandras framgångar. Stor kram på dig 🙂

  3. Jag kan bara skriva under! Jag har tyvärr inte kommit hela vägen utan tar fortfarande åt mig ibland, men betydligt mindre och mer sällan än när jag var yngre!

  4. Pingback: Oklädsam svärta som borde raderas | Petra Liuski

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

