Petra Liuski

Oklädsam svärta som borde raderas

Lämna en kommentar

Oj, vad jag är ståndaktigt i denna åsikt. Häromdagen fick jag frågan om det finns något jag ogillar hos människor, och jag var på vippen att säga nej. Jag är nämligen en individ som tycker att alla ska vara som de vill och vet att mycket av människors beteende bottnar i ett förflutet vi inte har en aning om. Men jag hejdade mig – för faktum är att det inte är sant.

Jag vet en sak jag ogillar och det är avundsjuka. Det finns inte någonting som är så oklädsamt som avundsjuka och missunsamhet. Ja, visserligen kan bitterhet och misstro också sällas hit men just den där råa avundsjukan som faktiskt – hur väl man än försöker – inte går att dölja, den är verkligen ett lågvattenmärke utan motstycke.

Det är åtskilliga individer av olika ålder, geografisk hemvist, kön och yrke jag mött och som tydligt utstrålat denna svärtande känsla. Det finns ingen enskild grupp människor som är så här – nej, det är vida spritt oavsett demografi. Uttrycket tycker jag oftast är missunsamhet men emellanåt även ren idioti och omognad. Många gånger baseras allt dessutom på att alla fakta inte är på plats eller en ack så bristande självkänsla. Visst är det irriterande? Tänk om vi kunde eliminera den här känslan av avundsjuka. Va? Vilken fantastisk tillvaro vi skulle kunna få.

Känner ni igen er att ni mött denna typ också?

 

Mer om samma ämne finns i näst ainlägg ”Jante & co – dra åt helvete. Ni är i vägen”, ur egenupplevt perspektiv.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

