Petra Liuski

Är du med och hyllar den nya sömnanorexin?

10 kommentarer

I en artikel i senaste numret av Yourlife tog man upp fenomenet sömnanorexi. Och jag säger – äntligen! Äntligen kanske det uppstår en debatt i samhället och en förståelse för vilken påverkan sömnen har för vår hälsa. För särskilt nytt är inte beteendet, men etiketten däremot.

Precis som det även beskrivs i artikeln så finns det idag en inställning att lite sömn och mycket karriär är beundransvärt. Jag håller inte med att det är beundransvärt. Tvärtom. Jag har blivit nästintill utskrattad och ordentligt ifrågasatt varför jag måste sova mina 7-8 timmar per natt. Men jag vet vad som är bäst för mig och bäst för min kapacitet. I perioder blir det visserligen oreda i sömnbalansen, men så länge det sedan justeras så att kropp och knopp känns utvilade och kan prestera på topp så är allt i sin ordning.

Åter till fenomenet att vi människor hyllar de som stiger upp i ottan och lägger sig i gryningen. Det är ju vansinne att ett sådant beteende ska vara ett ideal. Kroppen hinner ju inte återhämta sig och bygga upp immunförsvar eller ta upp näringsämnen. Och min egen tolkning är att de som sover lite även konsumerar en hel del uppiggande livsmedel vilket i sig borde ge kroppen stryk…

I Yourlife läser jag vidare att det är farligt att umgås med människor som sover för lite, och kan på sätt och vis hålla med – tänk er själva vilka beslut som tas i trötthet och oförstånd. Eller tänk er att åka bil med en chaufför som sover fyra timmar per natt – reaktionsförmågan måste vara försämrad – vilken risk!

Nej, jag hoppas och vill att det här idealet skrynklas ihop och kastas bort. Långt bort.

Vad tänker du kring det här sömnlösa idealet?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

10 thoughts on “Är du med och hyllar den nya sömnanorexin?

  1. Hej! Jag har fortfarande ännu inte förstr vad sömnanorexi är? O.o Har de nåt att göra med själva äs elr kan vem som hellst få de?

    Btw Fin blogg hörru! 🙂
    Kolla in hos mig om du har lust,vore verkligen trvligt

  2. En del forskare menar att en ”normalfrisk” gammal person inte behöver lika mycket sömn. Ur det perspektivet blir det lite intressant att vissa idealiserar och eftersträvar ett sömnmönster som är karaktäristiskt för en 80-taggare, annars brukar ju människor både lägga sig under kniven och spendera dyra pengar på allehanda skönhetsprodukter för att motverka det normala åldrandet.

  3. Jag har levt nästan hela livet med konstant sömnbrist. Har en förskjuten dygnsrytm som ingen har tagit på allvar. Jag försökte passa in i samhället i alla fall, kliva upp tidigt på morgonen och jobba/träna hårt/gå i skolan och jag var inte särskilt många procent av min förmåga. Tills jag blev utbränd som följd av allt. För jag ville inte ge upp allt heller – inte få några betyg eller inte satsa på det jag älskar att göra nämligen simma. För det var alternativet om jag skulle få mina sömntimmar när jag var tvungen att anpassa mig efter systemet.

    Så ja, det är ett sjukt ideal. Och man borde inte tvingas att passa in i det som anses vara ”normalt”. För mig känns det som att driva eget företag är den enda vägen till att faktiskt få sova när min kropp vill sova. Det blir minst 10 timmar, har en del att sova igen. Och många gånger får jag gliringar om att jag ”tar sovmorgon” fastän jag bara gör det bästa för min kropp. När det gäller sömn är förståelsen noll hos väldigt många.

    • Precis – att folk ens bemödar sig att kasta ur sig kommentarer om tidiga kvällar eller sovmorgnar är för mig obegripligt. Det handlar inte om lathet eller nonchalans, utan som du skriver – det bästa för vår kropp.

  4. Bra där, bra skrivit igen! Jag håller helt med dig, själv kräver jag otroligt mycket sömn för att fungera 8-9 timmar per natt och att på helgen kunna ta en kort middags lur. Fram för god sömn 🙂

  5. För att inte tala om alla barn som sover för lite, det är rent skadligt för utvecklingen. Nej, jag håller med dig.. sova ordentligt är viktigt, både för hälsa och humör.

  6. Håller fullständigt med dig! Kasta detta ideal åt fanders bara.

    Sömnen är ju en del av våra basbehov som betyder så mycket för vår hälsa. Under perioder kanske man kan klara sig med för lite sömn, men blir det långvarigt lär effekterna garanterat visa sig.

    Tummen upp för minst 8 timmar/natt. Då mår jag som bäst!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

