Petra Liuski

Kommunikationsskolan: tydlighet ger klarhet

2 kommentarer

Handen på hjärtat – hur många gånger har du inte funnit dig själv i situationen att du inte riktigt vet vad som beslutades vid ett möte eller vem som skulle göra vad till kompisfikat? Eller är du en av de som alltid har stenkoll? Bra. Då behöver du inte läsa vidare.

Men, ni andra, som känner igen den där ovissheten bör fundera lite över vad det är som händer i de lägen då du får den där osäkra, vaga känslan. Vad är det som gör att du och din sambo står utan huvudingrediensen till middagen och vad det är som gör att du får ett mejl med frågan om du är klar med PM:et till i morgon – ett PM du aldrig haft en tanke på att du skulle göra.

Svaret är enkelt. Vaga uttryck ger vaga löften som i sin tur skapar ovisshet och förvirring. Saker och ting rinner ut i sanden. Tack och lov är lösningen lika enkel i detta fall. Raka, tydliga frågor ger raka svar. Inget lämnas åt slumpen.

Så tänk på att hädanefter fråga ”Erik, ordnar du brödet och smöret?” istället för ”Vi skulle behövt bröd och smör, eller hur?” samma sak gäller att dubbelkolla vid mötet ”Vad förväntar ni er av mig till nästa möte?” istället för att lite skamset osäker gå ut och inte våga fråga alls och eventuellt missa deadlines eller arbeta i onödan.

Börja med en ny vana från och med nu: ställ konkreta frågor, ge rak återkoppling och sträva efter tydlighet. Enklare än så kan det inte bli.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Kommunikationsskolan: tydlighet ger klarhet

  1. Uj-uj vad jag känner igen mig i bröd-och-smör-exemplet…

    DET är min illa valda specialitet!

  2. Ah – nu inser jag vad jag har glömt att svara på! Däremot har jag tänkt en del på det du skrev. Tack förresten! Jag återkommer så snart tankarna är så pass tydliga att de går att följa… Just nu är det full gas och ganska sjåigt 😉

    VI hörs igen,

    Annakarin

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

