Petra Liuski

Mjölkfri glasyr till morotskaka

Lämna en kommentar

Några av er har efterfrågat hur jag gör mjölkfri glasyr till morotskaka och här bjuder jag på en variant:

Glasyr med smak av lime och kokos

Räcker till en tjockt lager på en 25×25 cm kaka

200 g Tofu creamy spread 

7-8 dl florsocker

1 lime, ev extra pressad limejuice

1 msk hårt mjölkfritt margarin

en nypa salt

2 msk riven kokos

ev. vaniljsocker

Gör så här:

1. Häll florsocker, vaniljsocker, kokos, salt och creamy spread i en bunke. Blanda.

2. Smält margarinet och häll detta över ingredienserna i bunken. Rör om.

3. Tillsätt rivet skal av limen samt pressa ner limejuicen, i bunken. Smaka av och tillsätt eventuellt mer pressad limejuice.

4. Fördela glasyren jämnt över kakan och låt svalna helt innan servering. Garnera eventuellt med rostade kokosflingor, kanel eller strössel.

 

Tips! – Detta blir en rätt mjuk glasyr pga limesaften, jag vet att andra har mycket mer margarin som stelnar då glasyren svalnar och på så sätt ge stadga åt glasyren. Testa dig fram till en konsistens du gillar.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

