Petra Liuski

Jag skriver bara om bikinis, därför kommer jag att lyckas!

1 kommentar

”Man måste ha en tydligt nischad blogg och utmärka sig för att lyckas” – ja, det är något jag fått höra på åtskilliga föreläsningar om sociala medier. Det är också något som tydligt återspeglas i samhället vad gäller de yttranden jag hört om bloggar. Men nja…

Jag vill min vana trogen inte köpa detta. Jag är tvärsäker på att det kan ha varit sanningen för några år sedan, men bloggkartan ser annorlunda ut idag. Idag råder inflation av inredningsbloggar, livsstilsbloggar och bakbloggar. Kändisar bloggar, politiker bloggar och alla andra bloggar. Ja – det duggar tätt minst sagt. Att hitta en egen nisch med det lilla extra är riktigt svårt, för att inte säga omöjligt.

Men vad är det då som gör att man fortfarande säger att de som bloggar smalt lyckas? Se på exempelvis UnderbaraClara – en blogg som handlar om precis allt möjligt i Claras liv. Ett enastående exempel på en framgångrik blogg som inte är extremsmal.

Nej, utan att vara någon expert tycker mig ana att bloggkonsumenterna i dag börjar indelas i grupper. En grupp som vill ha tillgång till en rad olika nischade bloggar för att enkelt och snabbt kunna uppdatera sig djuplodat och kortfattat. En annan grupp väljer att följa några färre bloggar med bredare spektra för att få en större tårtbit av just den bloggarens värld. Ytterligare en tredje grupp mixar. Det ena behöver inte vara bättre än det andra. Jag ser bara en möjlighet till att bloggarna som finns idag kan tillfredsställa olika behov. Vilket ju är fantastiskt! Framtiden ligger i diversitet och speglar således samhället på riktigt.

Så kort och gott – blogga som du vill. Smalt eller brett. Högt eller lågt. Bara du vet vad du vill och är bra på. Lyckas gör du inte per automatik för att du valt endera sättet. Nej, det krävs idogt arbete, en vilja att utvecklas och en känsla för mediet. Målmedvetenhet, nätverkande och ödmjukhet är ytterligare tre nyckelord för att skapa förutsättningarna för en lyckosam bloggframtid. (Sedan – men det kan vi ta en annan gång – tycker jag att man kan diskutera när och vari man vet att en blogg är lyckad.) Och nej, jag varken skriver eller kommer att skriva om enbart bikinis. No worries. Min blogg är och förblir en av de spretigaste i bloggsfären.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

One thought on “Jag skriver bara om bikinis, därför kommer jag att lyckas!

  1. Så enkelt, så rätt, så bra du har fått med det som man kan ibland sitta och tänka på när man bloggar eller sitter och surfar runt efter nya bloggar. De bloggar som du har delat med dig av är alla bra på sitt sätt, lite mer verklighet och vardag och jag tror att det är det som vinner i längden.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

