Petra Liuski

Men hur är det egentligen med mens och jobb?

4 kommentarer

Jag har mensvärk. Och det slår mig nästan varje gång det kommer att det kan vara ett enormt handikapp för många kvinnor i arbetslivet just med denna mens. Jag har skrivit om det förr – jag vet – men det är ju så centralt i kvinnors liv. Majoriteten har nog inga större bekymmer, men resten. För oj, som vissa har det tufft! Och det gäller en gång VARJE månad. Vilka kollegor och arbetsgivare har förståelse för det? På riktigt alltså. Mens och PMS är ju ord som i vissa läger är tabu och i andra används för att skapa distans och förminska.

En ex-kollega till mig fick lov att sjukskriva sig två dagar varje månad på grund av fruktansvärd migrän i samband med mens – inte många arbetsgivare skulle tänka att det är normalt och acceptera det. Jag har vänner som får sådana kramper att de knappt kan stå upprätt dagen mensen sätter igång. För att inte tala om de hormonpåverkningar somliga lider av. Innan jag fick hjälp för ett antal år sedan var jag ett monster – jag vara arg och ledsen en hel vecka innan mens. Och då menar jag inte sådär charmigt utan på ett ytterst besvärande sätt.

Har man en bra relation till sin chef och sina kollegor är det inga problem att prata om detta men jag funderar på hur de kan vara att vara kvinna med svåra menssmärtor i t ex mansdominerande yrken eller i yrken där du ständigt är i rörelse och i kontakt med andra. Förmodligen och förhoppningsvis råder inga hinder, men – hey, just sayin’.

Nu ska jag plocka fram värmedynan och lätta min egen hyfsat lindriga mensvärk. Något jag kan göra i egenskap av att ha hemmakontor. Alltså ytterligare en fördel kontra att sitta i ett kontorslandskap med smärtor, kallsvettas och må illa samtidigt som man försöker hålla masken. (hur gör ni som jobbar i skola eller inom vården egentigen?).

Nej – jag fortsätter fundera vidare över hur det är för de som har svåra problem under mens – hur det dilemmat egentligen fungerar i det verkliga livet, och hur det emottas ute i arbetslivet.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Men hur är det egentligen med mens och jobb?

  1. Jag besväras också en del av både hormonella humörsvängningar och mensvärk OCH jag jobbar mestadels med män, men då är jag av det slaget att jag är väldigt ärlig om det mesta, så de får helt enkelt står ut m lite menssnack och humör 😉

  2. Bra att du tar upp det!
    Mellan jag var 12-25 hade jag enorma menssmärtor, fick ofta vara hemma från skolan eller jobbet. 39 graders feber, illamående, fruktansvärt ont och på dåligt humör. Lägg till att jag ofta blödde igenom, trots tampong och binda.

    Skönt att det blev bättre med åren! Nuförtiden känner jag mest en molnande smärta i magen och i ryggen. Men jag lider med dom som har svåra problem….

    • Tack för att du delar med dig Linnéa! Skönt att det blivit så mycket bättre för dig, måste ha varit riktigt jobbigt att ha haft det som du en period. Det där med kraftig menstruation har jag hört flera som har problem med. Att ständigt vara nervös att det går igenom.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

