Petra Liuski

Med 367 prenumeranter på Blogkeen har du en lyckad blogg!

6 kommentarer

”Hur många prenumeranter har du på din blogg på Blogkeen och Bloglovin’?” är en fråga jag fått i egenskap av bloggare, och som jag tror att många andra också får. Det är intressant – för jag tror att fokus och innebörd av dessa prenumerationstjänster är lite dimmiga och misstolkas.

Det verkar som om många hakar upp sig på antalet prenumeranter och antalet gillare. Helt i onödan. Visst är det jättekul – och jättebra – att ha höga tal överallt, men det avspeglar inte den verkliga statistiken och interaktionen. Ta min blogg som exempel: jag har tio prenumeranter på min blogg via Bloglovin’ men flera hundra läsare dagligen – vad säger det prenumerationsantalet om bloggen?

Vissa tittar kanske bara på prenumerationsstatistiken, men i det stora hela är det inte det som är väsentligt. Det som verkligen betyder något är dina faktiska läsare. Eller hur? Och som läsare tror jag inte att man bryr sig särskilt mycket om antalet prenumeranter heller numera. Man väljer de bloggar vars innehåll är bra och följer dessa på det sätt som passar. Så bloggar du och har få prenumeranter – deppa inte! Håll koll på besöksstatistiken istället och fortsätt blogga som du gör, och behåll fokus där.

En parentes: Personligen tycker jag att prenumerationstjänsterna är fantastiska – det gör det så enkelt att hålla sig uppdaterad på favoritbloggarna. Är du nyfken på vad det innebär kan jag gärna hjälpa till. Hör av dig på petraliuski@gmail.com.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

6 thoughts on “Med 367 prenumeranter på Blogkeen har du en lyckad blogg!

  1. Var kan man ens se antalet följare via blogkeen?

    • Vissa har det synligt, det går att välja – andra ser det väl inne i blogkeen/bloglovin’. Men som sagt – det avspeglar inte sanningen. Däremot är det som sagt ett ypperligt hjälpmedel att tillgå för att följa alla favoritbloggarna på ett smidigt sätt.

  2. Hm jag håller med. Jag har en blogg som är verkligen ”min” blogg. Tror dock att mina tankar och erfarneheter kan bidra till andra. Dock ”marknadsför” jag den inte i så stor utsträckning vilket kan verka konstigt, för någon? Jag har ett 100 tal läsare varje dag och det känns för mig riktigt bra… men framförallt det som känns bra är att många kommenterar, är med och bidrar med sina tankar och ger mig inputs. Det ser jag som ett mått på framgång med min blogg?!

  3. Ja absolut är det på det viset att många läsare inte ens använder sig av de tjänsterna sedan så är det många som använder andra typer av liknande tjänster där det inte syns utåt som en siffra för övriga läsare att de är en prenumerant tex genom googles tjänst.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

