Petra Liuski

Kan dagdrömmen bli verklighet redan i morgon?

2 kommentarer

Drömmer du om att göra något du aldrig gjort tidigare? Funderar du i tankar att utveckla ett intresse till att bli en mer aktiv hobby?  Har du kanske en fantastisk idé som du tror skulle kunna bli en bra och säljande produkt? Du tänker, funderar och drömmer – men det stannar just där.

Jag tror att vi är många som har en dröm, en vision, av något som vi skulle vilja förverkliga. Men det är rätt få som faktiskt tar tag i tanken och gör den till aktiv handling. Har du funderat över vad det är som får dig att inte gå den där akvarellkursen? Vad det är som får dig att låta bli att kontakta innovationshjälp för din idé? Har du tänkt å vad det är som gör att drömmen stannar och förblir en dröm?

Ibland kan det vara så enkelt att du på grund av andras och samhällets krav drömmer om något men att du innerst inne inte alls vill. Vidare kan det vara så att du kanske är rädd och inte tror att du klarar av att ta steget. Ytterligare en orsak till att ingenting sker kan vara att du inte vet var du ska vända dig för hjälp.

Så nästa gång du hamnar i dagdrömmandet – ta tag i tanken och stanna upp, och fråga dig själv:

exakt vad är det som är min dröm,

är det här min eller någon annans dröm,

hur mycket vill jag det här på en skala från 1 till 10,

vilka möjligheter ser jag att förverkliga drömmen, 

vem kan hjälpa mg, 

hur vet jag att jag lyckats, 

hur kan jag börja,

när ska jag börja,

kommer jag att göra det här?

Har du efter de här frågorna en konkret plan – kör! Tveka inte, nu vet du att du vill och kan. Du vet också hur du ska göra och när du ska börja. Lycka till!

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Kan dagdrömmen bli verklighet redan i morgon?

  1. Det är helt fantastisk eller det kanske inte är rätt ord. Det jag menar är det du har skrivit är så sant, så bra och min dagdröm sätter åter igång och återigen vill jag ta ett kliv fram. Det som man kan tycka är lite komiskt är att jag faktiskt satt igår och skrev om detta, jag har ännu inte publicerat det, kanske idag eller imorgon, är inte riktigt klar ännu. Du kan bli min mentor???
    kram 😉

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

