Petra Liuski

Här skulle jag i matmästarblogganda skriva om en fantastisk sufflé

6 kommentarer

Ja, igår tog jag mod till mig och rörde ihop en sufflé till middagen. Dagen till ära hade jag dessutom köpt en uppsättning nya formar. Så tappert och lite utmaningstörstande drog jag på mig förklädet och satte igång. Jag hade hittat ett enkelt recept, som dessutom utlovade sig vara idiotsäkert, kunde det bli bättre?

Jag följde för en gångs skull detta idiotsäkra recept minutiöst (höftar som en B-cowboy i vanliga fall) och vispade äggvitor, smorde formar och trixade med avsvalningsknep. So far so good. Kände mig ändå lite kockig vid det här laget.

Så var det dags – in i ugnen. Spänningens stund. Ingenting hände. Ingenting hände igen. Men till sist så reste de små liven sig och blev till vackra fluffiga drömmar. Ha, ha – jag fixade det! Segern tog jag ut i förskott (givetvis) och prisade mig själv för att ha följt receptet så noggrant.

Efter 30 lyckade minuter i ugnen var det så dags för servering. Vilken grej! Vilket lyckat blogginlägg det här skulle komma att bli. Och precis där i samma sekund jag bar suffléerna till bordet sjönk de ihop likt ballonger som töms på luft. Oooops. Kvar fanns en liten skrynklig smådallrande sak.

Jag ägnade tio minuter av middagen till att fundera på om det var tiden eller graderna som var problemet. (Varmluft var ju inte vad som användes i receptet…) Medan tankarna virvlade njöt vi dock av en fantastisk smakupplevelse. Suffléerna var inte snygga någonstans men smakade verkligen otroligt gott. Där och då vaknade jag och tänkte ”blogg” men vips så hade vi ätit upp allt och ingen bildmöjlighet fanns…

Nåja, jag lovar att jag ska testa suffléskapande fler gånger – och att bildbevis kommer tillsammans med recept som funkar 🙂

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

6 thoughts on “Här skulle jag i matmästarblogganda skriva om en fantastisk sufflé

  1. Enligt mig modigt att ens försöka ! Å det viktiga är trotsallt smaken … Eller? Ja jodå:)

  2. Haha, det där ska visst vara en klassiker sägs det.:) Jag har faktiskt tänkt prova att göra sufflé ett bra tag men det har fallerat eftersom jag inte hittat någon suffléform någonstans! Mycket märkligt tycker jag. Nån aning om var det kan finnas?

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

