Petra Liuski

Kommunikationsskolan: vänj av dig vid din man

10 kommentarer

Hör du till kategorin som använder dig av ”man” då du talar, och då du egentligen menar t. ex. dig själv? Eller hör du till den kategori som stör dig på ”mannen” eller kanske till skaran som är galet nyfiken på vem denne ”man” egentligen är?

Vilket läger du än tillhör så kan vi konstatera att ordbruket förvirrar. I många fall är ”man” helt rätt men att använda det istället för direkta och tydliga pronomen kan ge ett osäkert och tveksamt intryck. Jämför dessa enkla exempel:

”Man ska tänka på sin hållning” – ”Du ska tänka på din hållning”

”Man borde ha gjort det” – ”Jag borde ha gjort det”

”Om man vill” – ”Om ni vill”

”Om man vill förändra så kan man” – ”Om vi vill förändra så kan vi”

Här kan vi tydligt se hur mycket mer säkert intrycket och tolkningen av budskapet blir om ”man” ersätts med jag, du och vi.

Så, i fortsättningen, tänk på att undvika användningen av ”man” så länge det går att ersätta med klara, starka pronomen. Menar du jag, säg jag. Menar du ni, så säg då det. Vänj av dig ditt ”man” och du ska se att du växer och blir starkare som person genom bruket av ditt jag.

 

 

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

10 thoughts on “Kommunikationsskolan: vänj av dig vid din man

  1. Det knyter an lite till ”kännandet”. ”Jag kan känna att…” hör jag till höger och vänster flera gånger om dagen. Det verkar vara lättare att känna saker än att säga rakt ut att man tycker något. Det är lite ursäktande och svävande på nåt sätt, på samma sätt sätt ”mannandet”.

  2. Jag är nog en liten mannare, men man(!) får ta och ändra på det 😉 hihi…

  3. Bra tips! Försöker skaka av mig den där mannen, men ibland kommer den per automatik:)

  4. Man instämmer! ;-D. Det är särskilt irriterande vid TV-intervjuer kan jag tycka och väldigt vanligt bland både kungligheter och andra.

  5. Jag håller med helt och hållet. Jag är clarity crazy och går igång på raka, tydliga budskap. Kärnan borde vara att man (hehehe) ska stå som en stolt och tydlig avsändare och ansvarig utgivare för sin skönt raka kommunikation, utan krusiduller och socker på toppen.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

